Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14% všech hlášených pojistných událostí vykazuje příznaky pojistného podvodu, přičemž údajně až 35% pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést.
Z celkového počtu pojistných podvodů, které detektivové Generali odhalili za první pololetí letošního roku, spadá 47% případů do oblasti havarijního pojištění. Na dalších místech je s 29% povinné ručení a s 20% pojištění majetku. Zbývající 4% odhalených pojistných podvodů spadají do ostatních oblastí pojištění.
I nadále zůstávají nejfrekventovanější pojistné podvody u pojištění motorových vozidel, kdy se klienti snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla, na jejichž základě žádají větší odškodnění.
Zajímavé srovnání nabízí pojistné události motorových vozidel do a nad 100 tisíc korun, u kterých je povinná asistence policie. Z interních statistik vyplývá, že v Generali připadá na jednu pojistnou událost s povinnou asistencí policie přibližně 20 pojistných událostí, které lze vyřešit bez její přítomnosti. V roce 2009 činil tento poměr 1:16. Zvyšování limitu pro povinné hlášení dopravní nehody policii zároveň snižuje prevenci směřující k omezení pojistných podvodů. Přivolat policii k fingované dopravní nehodě je schopen jen velmi úzký počet zpravidla „ostřílených“ pachatelů.
Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestní čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 12 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na „objasňovací“ dopis, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena.
Příklad :
Klient hlásí škodu z havarijního pojištění a při komunikaci s pracovnicí kontaktního centra se dozvídá, že v době pojistné události neměl vozidlo havarijně pojištěno. Na základě této informace rychle ukončuje hovor s tím, že si vlastně není jistý, kdy se nehoda stala. Následně volá za několik dnů a hlásí stejnou škodní událost s jiným datem a to den uzavření havarijního pojištění, které si mezitím sjednal.