V posledním období můžeme sledovat expanzi přímého bankovnictví. Dnes tyto služby nabízí celkem osm banka brzy přibudou další.
Průzkumy ukazují, že stále více lidí má přesnější představu o tom, co jim může nabídnout přímé bankovnictví. Zvykli jsme si pod tento pojem zahrnovat všechny způsoby komunikace s bankou, které nevyžadují osobní návštěvu. Podle průzkumů, jež nedávno provedla mezi podnikovými manažery agentura Sofres Factum, 83 procent z nich je s tímto pojmem seznámeno, přes 77 procent zná alespoň d
vě až tři banky, které tuto službu nabízejí. Polovina firem, z nich byli dotazováni manažeři, využívá některou z forem přímého bankovnictví. Při výběru banky se firmy řídí zpravidla setrvačností a drží se jedné nebo dvou bank.Zpočátku banky poskytovaly pomocí telefonu, případně internetových stránek, pouze jednostrannou komunikaci. Kromě prezentace vlastních služeb to byly aktuální úrokové sazby nebo kurzovní lístek. Později začaly přecházet na oboustrannou komunikaci s klientem, a to pomocí telefonu, faxu
, modemu a internetu.Z výše uvedeného průzkumu vyplynulo, že firmy zpravidla využívají elektronického bankovnictví k informacím o aktuálním stavu svých účtů a k elektronickému zadávání platebních příkazů.
Zaváděním těchto služeb je samozřejmě věcí tlaku konkurence, ale vyplývá také ze základních trendů rozvoje bankovnictví v České republice. Český klient je velmi konzervativní a jen těžko si zvyká na jinou komunikaci s bankou, než osobní návštěvu. Proto také přední české banky budovaly rozsáhlé pobočkové
sítě, aby byly svým klientům nablízku. To ovšem představovalo velké investice a dne to znamená velké provozní náklady. Nyní se už tyto banky nemohou vyhnout zavádění nových forem bankovnictví, protože to klienti začínají vyžadovat. Kromě toho jsou banky nuceny stále více redukovat své provozní náklady, a to přímé bankovnictví umožňuje.Zdroj: Profit 45/99