Pravicovým poslancům se včera ve Sněmovně podařilo prosadit v prvním čtení novelu zákona o silniční dani, která by měla snížit daňové zatížení autodopravců. Navrhli, aby byla tato daň od 1. ledna 2000 o pět až deset procent nižší podle hmotnostních kategorií vozidel. Zvýhodněny by měly být i kamióny s ekologickými motory Euro 2. Předkladatelé soudí, že při současném zvyšování cen dálničních poplatků, spotřební daně z pohonných hmot a sazeb povinného ruče
ní je celkové zatížení dopravců již neúnosné a pro řadu z nich likvidační.Proti dalšímu projednávání se neúspěšně postavili vládní poslanci, kteří se obávají negativního vlivu na státní rozpočet. Prosazení novely bude podle nich znamenat menší příjem státu o stovky miliónů korun. Jako jeden z mála vládních činitelů podporuje tuto úlevu pro autodopravce ministr dopravy Antonín Peltrám.
Silniční daň, která v ČR pro soupravy o hmotnosti nad 40 tun činí ročně 50 400 korun, je jednou z nejvyšších v Evropě. Na začátku července Parlament především kvůli odporu poslanců ČSSD odmítl prodloužit výjimku pro nákladní vozidla Euro 2, která byla z placení silniční daně osvobozena.
Z "balíku" dopravních norem pustila sněmovna do dalšího čtení i vládní novelu zákona o pozemních komunikacích, kterou se zavádějí kromě ročních dálničních poplatků i poplatky měsíční, desetidenní a u vozidel u celkové hmotnosti nad 12 tun i poplatky jednodenní. Cena krátkodobějších silničních známek se bude odvíjet z ceny roční známky. Vzhled
em ke stále se množícímu počtu případů odcizování nálepek je navržena nová forma kupónu v dvoudílné podobě.Do dalšího čtení pustila sněmovna i novelu zákona o silniční dopravě, která definuje finanční povinnosti dopravců, a návrh zákona o zřízení Fondu dopravy, z jehož zdrojů by měla být financována dopravní infrastruktura. Pokud předlohy projdou i na prosincovém jednání Parlamentu, začnou 1. ledna platit.
Zdroj: HN z 4. 11. 1999