V předchozích letech jsme byli dost často svědky problémů, které způsobila krachující cestovní kancelář svým klientům. Asi právě proto byl schválen zákon, podle kterého si musí každá cestovní kancelář sjednat pojištění insolvence, pro případ, že by se cestovní kancelář dostala do úpadku.
Pojištění podle tohoto zákona z důvodu úpadku cestovní kanceláře se sjednává pro případ, kdy cestovní kancelář klientovi, se kterým má uzavřenu smlouvu:
-
neposkytne dopravu z místa pobytu v zahraničí do ČR, pokud je přeprava součástí zájezdu
-
nevrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil
-
nevrátí rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu, pokud se zájezd uskutečnil jen z části.
Pozor, ne vše je pojištěno!
Zákon také stanovuje, co je považováno za zájezd a co je tedy pojištěno. Pokud si u cestovní kanceláře zakoupíte pouze letenku, není to podle zákona definováno jako zájezd a vy nejste pojištěn. Stejný problém může nastat, pokud vám cestovní kancelář připraví cestu podle vašeho individuálního požadavku, i toto není povazováno za zájezd a ani v tomto případě nejste pojištěn.
Jak poznám, že je cestovní kancelář pojištěna?
Pokud si chcete uzavřít smlouvu s danou cestovní kanceláří, požadujte předložení koncese (bez pojištění není cestovní kanceláři koncesní listina vydána) a případně požádejte o nahlédnutí do pojistné smlouvy.
Při nákupu zájezdu vám cestovní kancelář spolu se smlouvou předá doklad (certifikát), který potvrzuje, že je cestovní kancelář pojištěna. Doklad obsahuje také informace o postupu v případě pojistné události.
Repatriace ze zahraničí
Pokud jste zůstali v zahraničí a cestovní kancelář vám v důsledku úpadku neposkytla dopravu domů, oznamte pojistnou událost dle informací na certifikátu a pojišťovna se o vás postará. Pokud si dopravu zajistíte sami, pojišťovna vám poskytne plnění na základě vašeho písemného oznámení pouze do výše, jakou by musela vynaložit sama!
Refundace nákladů
Dluží vám cestovní kancelář z důvodu svého úpadku zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil nebo uskutečnil pouze z části? Potom musíte do 6 měsíců učinit písemné oznámení a předložit cestovní smlouvu, příp. další vyžadované doklady.
Na základě oznámení pojišťovna poskytne plnění se započtením toho, co vám cestovní kancelář vrátila sama a se zohledněním čerpání služeb v rámci pojistného plnění v případě repatriace. Pokud nároky zákazníků převýší pojistnou částku uvedenou v pojistné smlouvě, sníží se každému klientovi cestovní kanceláře poměrně jeho plnění.
Náležitosti žádosti
V žádosti o poskytnutí pojistného plnění uveďte:
-
jméno a příjmení pojištěného (včetně rodinných příslušníků či jiných spolucestujících uvedených v cestovní smlouvě)
-
adresu pojištěných
-
kontaktní telefon na žadatele, ev. e-mailovou adresu žadatele
-
číslo bankovního účtu žadatele, kam má být pojišťovnou poukázáno plnění
K písemné žádosti přiložite následující doklady (originály nebo ověřené kopie):
-
platné cestovní smlouvy uzavřené s CK (ev. závazné přihlášky na zájezd) s uvedením druhu zájezdu, místa zahraničního pobytu, termínu zájezdu a celkové ceny
-
doklad o uhrazení zálohy či plné ceny zájezdu (příjmový doklad CK, ústřižek složenky či jiný doklad o úhradě)
V současné době je pojištění cestovních kanceláří poskytováno prostřednictvím sdružení pojišťoven, tzv. poolu, proto pro všechny poškozené zatím platí pouze jedna adresa, kam je třeba žádost o plnění zaslat a ta je:
Kancelář poolu
Evropská Cestovní Pojišťovna a.s
P.O. Box 809
111 21 Praha 1