„Pravděpodobnost, že se zahraniční řidič dopustí přestupku, je třikrát vyšší, než u řidiče domácího. Mnoho lidí se domnívá, že překročením hranic pro ně pravidla přestávají platit. Chci jim vzkázat, že se mýlí a že nyní je uplatníme i na ně," uvedl místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu Z údajů EU vyplývá, že zahraniční řidiči se podílí na 5 % silničního provozu, avšak na přestupcích spočívajících v nepřiměřené rychlosti zhruba 15 %. Většina z nich zůstane nepotrestána, protože země, kde se řidiči dopustili přestupku, nejsou schopny je po jejich návratu domů stíhat.
Návrhy
Návrh směrnice o přeshraničním prosazování právních předpisů o bezpečnosti silničního provozu usiluje o nápravu této situace. Ministři se dohodli na znění, jež se zaměřuje na dopravní přestupky s klíčovým významem pro bezpečnost na silnicích, včetně čtyř přestupků, které jsou příčinou 75 % úmrtí při dopravních nehodách:
- nepřiměřená rychlost,
- nezastavení vozidla na červenou,
- nezapnuté bezpečnostní pásy,
- řízení pod vlivem alkoholu a rovněž
- řízení pod vlivem návykových látek,
- nepoužití ochranné přílby,
- nezákonné použití pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy,
- nezákonné použití mobilního telefonu při řízení.
Jak to bude fungovat?
Návrh umožní, aby byla zjištěna totožnost řidičů a ti pak byli stíháni za přestupky, jichž se dopustí v jiném členském státu, než je stát, kde je vozidlo registrováno. Z praktického hlediska umožní nová pravidla zřízení elektronické sítě pro výměnu nezbytných údajů mezi zemí, kde došlo k přestupku, a zemí, kde je vozidlo registrováno. Po zjištění jména a adresy vlastníka vozidla mu bude zasláno oznámení o přestupku, jehož vzor je uveden v navrhované směrnici.
O dalším postupu ve věci rozhodne členský stát přestupku (tedy stát, kde byl přestupek spáchán). Směrnice neharmonizuje ani povahu přestupků, ani sankce za ně ukládané. Na obojí se nadále uplatní vnitrostátní předpisy členského státu přestupku.
Co bude následovat?
Aby se legislativní návrhy staly platným právem, musí je schválit poslanci Evropského parlamentu. Členské státy pak budou mít dvouleté období na to, aby do svého vnitrostátního práva zapracovaly právní předpisy EU před jejich vstupem v platnost, který se předpokládá do roku 2013.
Souvislosti
Cílem akčního programu pro bezpečnost silničního provozu EU na období 2011–2020, jenž byl zahájen v červenci 2010, je snížit do roku 2020 počet smrtelných nehod o polovinu. V roce 2009 zemřelo při dopravních nehodách v EU na 1 milion obyvatel v průměru 69 lidí, v České republice 87. Více informací o podrobnostech akčního programu a statistiky úmrtí na silnicích v jednotlivých zemích naleznete v dokumentech IP/10/970 a MEMO/10/343 a na těchto internetových stránkách:
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/index_en.htm
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/10/642&format=HTML&aged=0&languageCS&guiLanguage=en