Z celkového počtu pojistných podvodů, které detektivové Generali odhalili v loňském roce, spadá více než polovina, až 51% případů, do oblasti havarijního pojištění. Na dalších místech je s 28% povinné ručení a se 17% pojištění majetku. Zbývající 4% odhalených pojistných podvodů spadají do ostatních oblastí pojištění. Například u životního pojištění se s pojistnými podvody setkáváme jen vyjímečně. Pokud již k nějakému dojde, jedná se obvykle o uvádění nepravdivých informací o původu a rozsahu zranění, účelové prodlužování doby léčení a nedodržování léčebného režimu.
Nadále tak zůstávají nejfrekventovanější pojistné podvody u pojištění motorových vozidel, kdy se klienti snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla, na jejichž základě žádají větší odškodnění. Vyjímkou v tomto ohledu nejsou ani časově fingované a posunuté škodní události. Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14% všech hlášených pojistných událostí může být klasifikováno jako pojistný podvod, přičemž údajně až 35% pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést.
Co do počtu pokusů o pojistný podvod jsou nejexponovanějšími regiony střední Čechy a Praha. Následují severní Čechy, severní a jižní Morava. Nejslušnější jsou naopak Jihočeši společně s Východočechy.
Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestní čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 10 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na zaslání „objasňovacího“ dopisu, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena.
Příklady pojistných podvodů:
Klient hlásí škodu na motorovém vozidle a nárokuje plnění z povinného ručení, které má u Generali zdarma rozšířené o krytí rizika střetu se zvěří. Zřejmě ho k tomu vede minimální spoluúčast jednoho tisíce korun a tak naaranžuje havárii včetně srnčích chlupů. Vyšetřovací tým nachází rozpory v popisu nehody a nechává u soudního znalce zhotovit posudek o původu zvířecí srsti, která se nacházela na vozidle. A výsledek? Srst pochází z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov. V druhém podobném případě se dokonce jednalo o štětiny z běžného kuchyňského koštěte.
Pojištěný si sám vystavil fakturu, kterou předal Generali. Při ověřování údajů u dodavatele likvidátor vzápětí zjistil, že žádná taková faktura vystavena nebyla. Navíc s početní chybou, které se pojištěný při jejím falšování dopustil.
Majitel vozidla dostal při jízdě smyk a narazil do stromu. K nehodě zavolal Policii ČR, která vše řádně zdokumentovala, sepsala a nehodu na místě uzavřela. Vozidlo ale nebylo havarijně pojištěné. 2 dny po nehodě uzavřel majitel vozidla přes zprostředkovatele havarijní pojištění a s již uzavřenou havarijní pojistkou nahlásil Generali, že havaroval. Jako datum uvedl den po uzavření pojistky. Majitel, v tomto případě již pachatel pojistného podvodu si zřejmě myslel, že Generali nemá možnost nahlížet do policejních záznamů o dopravních nehodách. Touto jednoduchou kontrolou bylo zjištěno, že se nehoda stala již před platností pojištění.