Problémem však zůstává prakticky neexistující trh s e-knihami, velmi omezená nabídka titulů a také nejednotná platforma, přes kterou by se e-knihy distribuovaly. Společnost Wooky a.s. se rozhodla situaci změnit a přináší komplexní řešení, které má ambice trh s elektronickými knihami úvést ve fungující nový trh.
První z nich se nachází na portálu Ráj Knih (www.rajknih.cz), kde je k nalezení obsáhlý e-shop s velkým výběrem elektronických knih včetně současných bestsellerů od Viewegha, Nesvadbové, Larssona, Urbaníkové, Baránka a dalších. Projekt Rájknih.cz je provozován na platformě Wooky, což je vlastní proprietární systém zajišťující distribuci e-knih ke koncovým zákazníkům s maximální úrovní ochrany autorských práv. Součástí platformy je aplikace Wooky, která plní funkci čtečky ve všech podporovaných zařízeních a již brzy bude uvedena na trh i vlastní hardwarová eInk čtečka Wooky. „Velkou změnou oproti letem předcházejícím bude zejména široký výběr atraktivních elektronických knih, což se daří plnit díky zajímavým smlouvám s největšími nakladateli v zemi a fakt, že jsme schopni tento obsah distribuovat přes rozlišné platformy, na kterých je možné knihy číst. Do nich spadá široká řada mobilů (iPhony, Androidy, Symbiany, Windows Mobile), tabletů (iPady a Androidy) či klasické počítače. Knihy také dokážeme zabezpečit proti elektronickému kopírování (tzv. DRM), což je důležitý požadavek ze strany vydavatelů“ říká Lukáš Novák ze společnosti Wooky a.s..
Atraktivita elektronických knih spočívá nejen v tom, že je nosíte všude se svým tabletem či mobilním zařízením, ale také v menší ceně. Právě nyní probíhá na Rájknih.cz akce „březen – měsíc e-knihy“ – sleva až 70 % na vybrané bestsellery), než jaká je typická u knih tištěných.
E-knihy lákají i marketéry
V rámci elektronických knih vzniká zajímavá příležitost i pro oblast reklamy. Digitální obsah totiž umožňuje relativně snadno implementovat i reklamní sdělení, jehož součástí může být i proklik na webovou prezentaci zadavatele. Jako možnosti se nabízejí jak reklamy na první (před)stránce samotné knihy, nebo - možná zajímavější - reklama v tzv. demo-ukázkách knih, jež jsou ke stažení zdarma ke každému prodávanému titulu, a kterých si lidé stahují několikanásobně více za účelem seznámit se s e-knihou a vyzkoušet technické řešení
„Reklama v elektronických knihách má určitě velký potenciál. Teoreticky je možné cílit na konkrétní tituly, čímž lze zasáhnout specifické cílové skupiny spotřebitelů. Je pouze nutné kreativu daleko více přizpůsobit médiu a uvědomit si, že čtenáři budou na reklamu v knihách reagovat citlivěji, než kdekoliv jinde,“ dodává Jan Poštulka, z mediální agentury PHD, která první reklamu v eknihách zprostředkovává Komerční bance. „Do budoucna by se reklama mohla stát výrazným alternativním příjmem a částečně tak snížit finální cenu knih pro koncové spotřebitele“ dodává.
David Šmahel z Komerční banky doplňuje: „Reklama v e-knihách nám příjde jako velmi zajímavá možnost oslovit netradiční formou zajímavou cílovou skupinu. Pro tuto příležitost jsme se rozhodli k vytvoření specifické kreativy, která by měla neagresivní formou čtenáře příjemně naladit na čtenářský zážitek a zanechat pozitivní dojem.“
V Evropské unii a v západní civilizaci vůbec patří Česko stále k zemím, kde se nejvíce čte a na počet obyvatel se u nás vydává nadprůměrný počet knižních titulů. Český čtenář přečte průměrně 17 knih za rok. Je tak více než jasné, že čtení na elektronických zařízeních si své příznivce určitě najde.