Outsourcing je módní slovo, leasing všichni známe. Jak se tato slova spojují v operativním leasingu?

26.05.2003 | , Business Lease
LEASING A SPLÁTKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Outsourcing je módní slovo, leasing všichni známe. Jak se tato slova spojují v operativním leasingu? Snižování nákladů, zvyšování produktivity i vlastní produkce, vyhledávání dalšího prostoru na trhu pro vlastní výrobky a služby.

Kdo z nás tyhle hesla nepoužívá téměř denně. A samozřejmě. Na jedné straně se snažím minimalizovat vlastní náklady, na druhé straně maximalizovat vlastní obrat a tedy i zisk. Kdo z nás ale tyto myšlenky zkusil rozšířit i na vlastní okolí. Vždyť přece po svých dodavatelích chci, aby byli alespoň tak dobří jako já, jestli ne lepší. Jejich výkony tak umožňují růst i mě. Pokud ale toto prohlášení přijmeme za vlastní, zákonitě musíme připustit i fakt, že tito dodavatelé budou chtít ode mne vyinkasovat stále více. A u nákladů spojených s provozováním automobilů to platí stejně jako jinde.

Jak z tohoto začarovaného kruhu ven? Domnívám se, že tuto otázku odpovědělo již mnoho učených hlav přede mnou. Odpověď bychom měli hledat v oblasti, které se říká efektivita, nebo chcete-li hodnota. Jakou hodnotu má pro mne hodina práce vlastního zaměstnance? A jakou má pro mne cenu, jaké jsou mé náklady s touto hodinou nutně spojené? Rozdíl mezi těmito dvěma údaji mi vyjadřuje přidanou hodnotu vlastního zaměstnance, nebo i firmy. A tak, jako si dnes již mnoho lidí doma nešije šaty, nebo nepeče chléb, tak i další části našeho života a výrobních procesů je možné oddělit a převést na dodavatele. Již v tomto momentě je zřejmé, že to módní slovo Outsourcing vlastně vyjadřuje proces, který tu byl a bude vždy. Proces specializace jednotlivých dodavatelů a orientace výrobních i obchodních jednotek na stále užší oblast trhu a služeb. A nemylte se. Neznamená to automaticky snižování nákladů. Vždyť pokud si koupíte mouku, využijete kvásek ze včerejška, trocha  soli a dalších přísad, jistě se i s energií dostanete na náklady nižší, než kolik stojí krásně vypečený chléb v pekařství. Problém totiž opět netkví v ceně, ale hodnotě. Hodnota ušetřeného času jak na výrobu, tak i na zvládnutí kvality je pro nás mnohem vyšší, než cena toho chleba. A tak jsme rádi, že máme pekaře za rohem….A stejné je to i s vozovými parky. Automobil je pro většinu z nás technický prostředek dopravy a přepravy, který nejen, že plní tuto svoji základní funkci, ale současně nás ovlivňuje spoustou dalších faktorů, někdy i převažujících nad tou základní funkcí - reprezentace, definice postavení, flexibilita v čase i prostoru a další. A tak se dostáváme do situace, kdy o způsobu pořízení vozidla rozhoduje spousta dalších faktorů, než jen cena. A tyto faktory nejsou ani zdaleka méně důležité.

Instituce operativního leasingu se také v poslední době i u nás posouvá z pozice způsobu pořízení majetku do pozice strategického konceptu řízení zdrojů a zvyšování vlastní efektivity práce. Ano, stále se jedná o operativní leasing, tedy platbu za komplexní poskytnutí vozidla na předem definovanou dobu, kdy veškerá provozní a vlastnická rizika zůstávají na straně poskytovatele. Můžeme se ale zamyslet nad tím, jak a zvláště komu je tato služba poskytována. Již to tak máme zařízeno v naší domácnosti, že nepečeme chléb. Všichni jsou na to připraveni a vědí o tom. Nikdo to od nás, ani od nejbližší restaurace nepředpokládá a přesto jsme všichni spokojeni. Pořád je nás ale mnoho těch, kdo jsou přesvědčeni o tom, že vozidla je nutné nakoupit, provozovat a když je vhodná chvíle, tak zase prodat. Již málo z nás se zamýšlí nad tím, zda sami děláme totéž, co u všech ostatních předpokládáme. Že jsou profesionálové ve svém oboru, že se specializují a proto jsou úspěšní. Že jsou schopni se v daném oboru neustále zdokonalovat a že je tedy ani zásadní změna v realizovaném produktu nebo službě nemůže zaskočit. A pak stačí, aby se v průběhu několika let změnila situace v náladovosti na servisní zabezpečení a rázem je to, co se na začátku ukazovalo jako výborné řešení, ukazuje řešením naprosto neefektivním.

Jsem proto hluboce přesvědčen o faktu, že je pro kohokoliv, kdo zvažuje své provozní náklady operativní leasing vhodnou variantou. Ale zdaleka ne tou nejlepší!! Je na každém, aby se snažil maximálně ocenit jednotlivé náklady a zvláště jednotlivé výnosy, které se nekonají. Vždyť, jestli je pracovní síla využita na aktivní prodej nebo výrobu produktu, na misku vah musí být položen i předpokládaný výnos s této práce. A pokud tutéž pracovní sílu použiji na organizaci a správu vozového parku, bohužel, výnosy se nekonají. Na druhou stranu, pokud používám pro přepravu vozidlo starší šesti let, jezdí mi pouze v předem definované oblasti a to tak dlouho, dokud se nerozpadne, moje nákladovost mne jistě opravňuje k tvrzení, že mi operativní leasing, ani žádný jiný způsob outsourcingu vozového parku nepomůže. Nesmíme však zapomínat na fakt, že se v tomto případě jedná spíše o výjimku potvrzující pravidlo. Navíc se jedná o formu vytváření "skrytého provozního dluhu". Pokud jsem schopen specifikovat předpokládanou provozní nákladovost ve vztahu k vozovému parku u mého nejbližšího lepšího konkurenta, není reálné předpokládat, že jsem schopen tyto náklady dlouhodobě udržet podstatně nižší. Má vozidla mi sice budou dobře sloužit šest let, po této době jsem ale nucen k přímé náhradě v investičních nákladech odpovídajících hodnotě celého vozidla, nikoliv jen v úrovni ročních odpisů. A zůstatková hodnota těchto ukončovaných vozidel bude minimální. Pro mnoho firem pak bude lepší, jestliže tyto náklady rozloží rovnoměrněji do jednotlivých ročních období. Jako další příklad bych chtěl použít často vedenou diskusi. "Ukažte mi jedinou korunu, kterou ušetřím zavedením operativního leasingu a já do toho půjdu."  Následným rozborem provozních a návazných procesů a definicí jejich nákladovosti a ceny jsme se dostali k částkám, které významně převažují náklady pořízení vozidla. Obecně se udává, že v dnešní době se dá počítat s cca 30% - 50% dalších přímých nákladů na provoz vozidla - pravidelné servisní prohlídky, neočekávané závady atd. Nepřímé náklady je nutné specifikovat ve vztahu k vlastnímu podnikání a mohou i několikanásobně překračovat náklady přímé. Jen zhruba lze říci, že se bude jednat o náklady s personálním zabezpečením, s provozními prostory, náklady na procesní začlenění vozového parku do účetnictví, "cena" vázaného kapitálu a další a další položky. Na druhou stranu, firma provozující tři vozidla vedení firmy, tyto vozidla dokáže jistě zabezpečit v čase, který ostatní provozní procesy nechávají nevyužitý. Sekretářka, asistent obchodního ředitele a podobně. Přesto je toto řešení opět řešením nesystémovým, protože při výše zmíněném předpokladu trvalého růstu firmy je toto řešení neudržitelné.

Co je obsahem operativního leasingu, jaké jsou jeho principy a základy pro kalkulace a výpočty překračuje zadání tohoto článku. Nedomnívám se, že operativní leasing je spásným řešením pro všechny. Jistě má svá úskalí a problémy, které nevyhovují všem. Domnívám se ale, že přístup k využití vozidel v rámci definovaných provozních a obchodních procesů je nutné specifikovat dostatečně kvalitně a odpovědně. Pak teprve máme dostatečný základ pro minimalizaci nákladů a rizik a naopak zvýšení efektivity využití vozidel. A pak už nezbývá než se podívat po trhu, jaký to dodavatel nabízí řešení, které vyhovuje právě mě a mému podniku. Přímý nákup? Finanční leasing? Operativní leasing? To rozhodnutí bude jen na Vás.

Autor článku

Ing. Ivo Ščuka  

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY