České dráhy útočí nízkou cenou na konkurenci

07.07.2003 | , Finance.cz
FinTriky


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mezi Brnem a Prahou jezdí již několik let denně desítka autobusů. Spoustu let ale spojuje Prahu a Brno i železnice. Konkurují si tyto dva dopravní prostředky? Jaký z nich si zvolit pro cestu do hlavního města?

Téma tohoto týdne: S Českými drahami od července levněji

Cesta autobusem z Brna do Prahy trvá 2,5 hodiny a cena se u většiny společností pohybuje v rozpětí 125 - 150 korun. Cesta vlakem trvá přibližně stejně, tedy 2,5 hodiny. Zajímavější je to ovšem s cenou. Podrobnosti najdete v tabulce.

Vlak

Autobus

Základní jízdné jednosměrné

294

Plné jízdné

150

S použitím Z karty

182

Zlevněné (studenti, novináři, důchodci)

130

Relační sleva

140

Junior pas

127

 

 

Zpáteční

Tarifní

344

Zpáteční

275

Relační sleva

280

 

 

Nemůžu si nerýpnout do Českých drah: Je až neuvěřitelné, s jakou rychlostí ČD zareagovali na autobusovou konkurenci! Cesta autobusem byla až do 1.6.2003 podstatně levnější a to už několik let! Zatímco soukromí dopravci zvesela provozovali desítku spojů denně v obou směrech a přepravovali tisíce cestujících týdně, ve vlacích zkostnatělých drah jezdilo cestujících mezi největšími městy minimum. Od letošního června je to jiné. Manažeři drah identifikovali konkurenční nevýhodu a zavedli tzv. "relační slevu". Znamená to, že jízdné koupené u vlakového personálu přímo ve vlaku není počítáno podle tarifu (+ přirážka za koupi ve vlaku), ale za jednotnou cenu 140 korun za cestujícího staršího 15 let.

Od 1.7. 2003 došlo také ke zlevnění jízdného v speciálním vlaku SuperCity Manažer jezdícím nonstop mezi Ostravou a Prahou. Do počátku července cestující zaplatil za jednosměrnou jízdenku 800 korun, od nového měsíce pouze 540  a to při zachování všech nadstandardních služeb (bezplatné parkování s hlídáním auta, jídlo a nápoje během cesty, denní tisk a podobně).

Nezbývá než zajásat. Hurá! Cesta vlakem je určitě bezpečnější, zajímavější, do budoucna i rychlejší a nyní konečně i levnější. Teď nezbývá než zapracovat na čistotě a rychlosti vlaků a autobusový přepravci budou mít problém.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky