Téma tohoto týdne: Dovolená bez problémů s cestovním pojištěním
O cestovním pojištění toho bylo řečeno mnoho. Nabízí ho nejedna pojišťovna a tak je z čeho vybírat. Cestovní pojištění se skládá z pojištění léčebných výloh a dalších připojištění, které pojišťovna nabízí buď automaticky v tzv. balíčku, nebo si je můžete libovolně volit. Jedná se o úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti, pojištění cestovních zavazadel či pojištění storna cesty (o jednotlivých druzích pojištění se dočtěte příště).
Základem cestovního pojištění, které je dobré sjednat vždy, je pojištění léčebných výloh. Z tohoto pojištění se hradí zejména nezbytné náklady na ošetření nebo nenadálé onemocnění v zahraničí, předepsané léky, náklady na přepravu do nejbližšího zdravotního zařízení nebo převoz zpět do vlasti.
Při výběru pojišťovny a pojištění je důležitým parametrem, na který je třeba se dívat, výše pojistného plnění. Výše pojistného plnění vyjadřuje, na kolik jste pojištěni, neboli kolik za vás pojišťovna maximálně uhradí. U základních pojistek se tato částka pohybuje většinou okolo 1 milionu korun. I když na první pohled se jeví výše této částky jako dostatečná, nenechte se mýlit. Ceny lékařské péče v zahraničí, navíc třeba spojené s odvozem, hospitalizací a převozem do České republiky (repatriace), mohou tuto částku i několikanásobně překročit (modelový příklad příště). Navíc i v rámci tohoto limitu existují omezení v podobě samostatných, podstatně nižších limitů a to např. na repatriaci či ošetření zubů.
Asistenční služby - součást pojištění léčebných výloh, významná pomoc v nouzi
Cestovní pojištění není dobré jen pro případnou úhradu nákladů spojených s lékařskou péčí v zahraničí. Další jeho výhodou, kterou jistě oceníte, jsou asistenční služby. Pokud se totiž dostanete v zahraničí do problémů, tak máte možnost se 24 hodin denně obrátit právě na asistenční službu. Pracovníci vám poskytnou okamžitou radu a pomoc, a co je nejdůležitější, budou s vámi hovořit česky!
Všechny potřebné informace (pokyny a kontaktní spojení) jsou uvedeny v materiálech, které dostanete při sjednání pojištění.
Co dělat v případě pojistné události?
Pokud tedy dojde k pojistné události, vždy kontaktujete asistenční službu, ať už jen z důvodu oznámení události, získání informací nebo přímo pro komunikaci s lékařem. Operátor vám vyhledá nejbližšího lékaře, zajistí tlumočení do češtiny či doporučí lékárnu k vyzvednutí předepsaných léků. Lékaři se prokažte informační kartičkou k pojištění. Pokud lékař, a to zejména soukromý, bude požadovat platbu v hotovosti, nechte si vystavit účet k následnému proplacení pojišťovnou. Asistenční služba je dokonce i v případě, kdy po vás bude požadována platba za ošetření, schopna zaslat garanci platby, či doručit hotovost.
V případě nutnosti hospitalizace se sama nemocnice spojí s asistenční službou nebo pojišťovnou. Díky cestovnímu pojištění se tak nemusíte o nic starat. Účty za ošetření, pokud je nedostanete osobně, jsou do ČR zaslány poštou - buď přímo pojišťovně nebo na vaší adresu. Stačí je pak donést do pojišťovny k proplacení. Jestliže nehodu či úraz šetřila policie, nezapomeňte přidat policejní protokol a výpovědi svědků.
Tip: Dříve než vyrazíte na cestu opatřite si kopii pojistné smlouvy, kterou nechte doma u příbuzných. Pokud by se vám například v cizině ztratilo zavazadlo s doklady a tedy i informační kartičkou cestovního pojištění, potom pomoc z domova určitě přijde vhod!!!