V České republice panuje obecné povědomí, že si lidé častěji než život pojišťují svůj majetek a zároveň za pojištění majetku vynakládají více peněz. Také podle nejnovějšího průzkumu České pojišťovny se téměř polovina respondentů (46 %) domnívá, že si Češi pojišťují častěji svůj majetek než život. Těch, kteří si myslí opak, je o něco méně – 36 %. Zbývajících 18 % oslovených si myslí, že je v Česku poměr pojištění života/majetku vyvážený.
Reálná situace je však podle údajů ČAP i deklarovaných výdajů za pojištění z aktuálně realizovaného průzkumu poněkud odlišná, a totiž, že lidé v Česku ve skutečnosti již vynakládají více peněz za životní a úrazové pojištění než za pojištění bydlení či vozidel, jak tomu bylo v minulosti. „Data zjištěná průzkumem nás opravdu překvapila, protože v minulosti čísla dlouhodobě ukazovala přesný opak. Naštěstí však postupně doháníme vyspělé země západní Evropy, jako např. Německo, Rakousko nebo Velkou Británii, kde životní pojištění představuje nedílnou součást finančního zabezpečení rodin,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Svoboda, vrchní ředitel občanského pojištění České pojišťovny. Překvapeni pak byli také samotní respondenti průzkumu, podle kterého je celá třetina všech oslovených s poměrem svých stávajících výdajů za pojištění nespokojena.
Veřejnost se, jak také vyplývá z průzkumu, naprosto shoduje v tom, že poměr pojištění života/majetku by měl být zcela jistě ve prospěch života, a že bychom se tedy měli více než na svůj majetek zaměřit na pojištění životní či úrazové. „Pojištění života by mělo být důležitější než pojištění majetku – na tom se shoduje polovina Čechů. Poměr mezi pojištěním života/majetku by měl být vyrovnaný podle 43 % lidí a pouze 7 % oslovených se domnívá, že převažovat by mělo pojištění majetku,“ dodává Petr Svoboda.
Součástí průzkumu byly také dotazy týkající se jednotlivých pojistných produktů – pojištění auta, pojištění bydlení, životní pojištění a úrazové pojištění. „Identifikovali jsme pět dominantních rolí pojistných produktů, právě podle toho, co od nich lidé nejvíce očekávají: umožní jim žít naplno, finančně je zajistí do budoucna, ochrání je před problémy, ochrání investice a podpoří jejich standard a plány do budoucna,“ uvádí Daniel Procházka z TNS AISA.
Kombinace pojistných produktů, které lidé potřebují ke své spokojenosti a klidu, pak podle výsledků průzkumu dělí českou veřejnost do pěti specifických skupin, tzv. archetypů. K ochraně před problémy slouží pojištění 36 % Čechů, 34 % oslovených chrání díky pojištění svou rodinu, pro 21 % respondentů představuje pojištění ochranu majetku, pět procent populace si vybírá nadstandardní řešení spojená s pojištěním a čtyřem procentům lidí umožňuje pojištění žít naplno.
Průzkum pro Českou pojišťovnu realizovala společnost TNS AISA v květnu 2011 na reprezentativním vzorku 1 412 respondentů. Šlo o lidi ve věku 18-65 let, kteří rozhodují nebo spolurozhodují o pojištění (nepracují v pojišťovnictví), a současně mají sjednáno alespoň jedno životní nebo neživotní pojištění.