Státní výdaje na penze tvoří nejvyšší výdajovou sociální položku státu. S rostoucím počtem penzistů a prodlužující se střední délkou života 65letých občanů bude tlak na zvyšování výdajů na penze a zdravotnictví enormní. Jak vysokou státní výdajovou položku tvoří penze ve světě?
Rostoucí zadlužení evropských zemí a demografické změny znamenají, že evropské země si nebudou moci v budoucnu dovolit udržet současný trend v penzijním a zdravotním systému. Bude muset docházet k posilování vlastní zodpovědnosti za finanční úroveň v penzi a zpřísňování podmínek pro přiznání důchodu (starobního, vdovského či invalidního). Již nyní totiž tvoří státní výdaje v členských zemích EU v průměru přes 10 % k HDP, v Itálii dokonce 14 % k HDP.
Přestože je přístup k důchodové problematice v zemích OECD rozdílný, především v povinném zapojení soukromého sektoru v povinném penzijním systému, tak prochází legislativa v posledních letech značnými změnami. Téměř ve všech členských zemích OECD se postupně zvyšuje důchodový věk. Dalšími trendy jsou vyšší znevýhodňování předčasných důchodů či vdovských důchodů a zpřísňování podmínek pro přiznání státní penze (např. zvyšování počtu let pojištění).
Proč poroste v Česku tlak na růst výdajů na penze?
V případě, že vyspělé členské země OECD neprovedou potřebné legislativní změny v penzijních systémech, tak by finanční náročnost na výplatu penzí razantně stoupala.
- Státní výdaje na penze v Česku dosahují 7,4 % k HDP, což je v rámci zemí OECD již nyní nadprůměrná hodnota, průměr za země OECD je 7,0 % k HDP. Hlavním důvodem je, že penze v Česku jsou vypláceny pouze z průběžného systému (stejně jako v Rakousku nebo Německu). Např. ve Švýcarsku, Nizozemí, Austrálii, Novém Zélandu, Islandu či Mexiku plyne občanům významná část důchodu z povinného spoření ve fondech.
- Státní výdaje na penze jsou v Česku velmi vysoké, přestože střední délka života 65letého občana ze zemí OECD je podprůměrná, v Česku činí 80,8 let a průměr za země OECD je 83,1 let. V příštích letech se tedy očekává, že střední délka života 65letých občanů v Česku poroste. Stát tak bude penze vyplácet v průměru delší dobu.
- Stejně tak je v Česku prozatím podpůměrný počet občanů starších 65 let k produktivnímu obyvatelstvu (od 15 let do 64 let). V Česku je občanů starších 65 let 22,6 %, průměr za země OECD 23,6 %. V příštích letech bude tedy stoupat poměr občanů starších 65 let vůči produktivnímu obyvatelstvu. V příštích letech budou do penze chodit silné ročníky a bude se čím dál více projevovat nízká porodnost v posledních dvaceti letech.
Země OECD v číslech
- Nejvyšší státní výdaje na penze z členských zemí OECD má Itálie (14,1 % k HDP), Francie (12,5 % k HDP), Rakousko (12,3 % k HDP), Řecko (11,9 % k HDP) a Německo (11,4 % k HDP).
- Střední délka života (naděje dožítí 65 letého občana) je nejvyšší v Japonsku (85,7 let), Švýcarsku (85 let) a Francii (84,9 let). Naděje dožití 65 letého občana je v průměru v zemích OECD o 4,5 roku vyšší než naděje dožití novorozence. Pokud se totiž podaří překonat rizika úmrtí v kojeneckém a dětském věku a následně ve středním věku, tak se naděje dožití logicky zvyšuje.
- Nejstarší obyvatelstvo z členských zemí OECD je v Japonsku, kde podíl občanů starších 65 let oproti občanům v produktivním věku 35,5 %, v Itálii 33 % a Německu 32,2 %.
Tabulka: Státní výdaje na penze v zemích OECD
Země | Státní výdaje na penze (v % k HDP) |
Střední délka života 65letého občana |
Občané starší 65 let (v % k produktivním občanům) |
---|---|---|---|
Itálie | 14,1 | 84,5 | 33,0 |
Francie | 12,5 | 84,9 | 28,2 |
Rakousko | 12,3 | 83,5 | 27,6 |
Řecko | 11,9 | 82,6 | 29,1 |
Německo | 11,4 | 83,9 | 32,2 |
Portugalsko | 10,8 | 82,8 | 28,3 |
Polsko | 10,6 | 81,2 | 20,6 |
Japonsko | 9,8 | 85,7 | 35,5 |
Slovinsko | 9,6 | 82,3 | 24,8 |
Belgie | 8,9 | 83,4 | 28,8 |
Maďarsko | 8,5 | 80,3 | 25,3 |
Finsko | 8,3 | 83,3 | 27,4 |
Španělsko | 8,0 | 84,3 | 26,8 |
Česko | 7,4 | 80,8 | 22,6 |
Švédsko | 7,2 | 84,0 | 30,2 |
OECD | 7,0 | 83,1 | 23,6 |
Lucembursko | 6,5 | 83,2 | 22,7 |
Švýcarsko | 6,4 | 85,0 | 27,0 |
Turecko | 6,1 | 79,0 | 10,1 |
USA | 6,0 | 83,9 | 21,1 |
Slovensko | 5,8 | 80,3 | 18,3 |
Dánsko | 5,6 | 82,6 | 26,8 |
Velká Británie | 5,4 | 83,2 | 27,3 |
Estonsko | 5,3 | 80,6 | 27,6 |
Chile | 5,2 | 83,7 | 14,8 |
Izrael | 4,8 | 84,0 | 18,5 |
Nizozemí | 4,7 | 83,4 | 24,1 |
Norsko | 4,7 | 83,8 | 24,6 |
Nový Zéland | 4,3 | 84,0 | 21,2 |
Kanada | 4,2 | 84,3 | 21,6 |
Irsko | 3,6 | 83,3 | 18,0 |
Austrálie | 3,3 | 84,8 | 22,1 |
Island | 1,9 | 84,5 | 19,5 |
Korea | 1,7 | 83,0 | 15,8 |
Mexiko | 1,4 | 82,8 | 11,3 |
Pramen: Pensions at a Glance 2011: Retirement-Income Systems in OECD Countries