Klienti zkrachovalé Moravia Banky (MB) hromadně prodávají své vklady, na něž se nevztahuje zákonné pojištění. Za odkoupení vkladu jim zprostředkovatelská firma L.K.V. trading nabízí 40 až 70 procent původní hodnoty. "Záleží na tom, jakou možnost si klienti zvolí. Pokud chtějí peníze hned, dostanou 40 procent. Do dvou měsíců je to 55 procent. Existují ale i další možnosti," vysvětluje Lenka Kvašná z inkasní kanceláře L.K.V. trading.
"Zájem o odkup je obr
ovský a pohybuje se v řádu tisíců," dodává. Klienti zkrachovalé Moravia Banky, které byla na začátku listopadu odejmuta bankovní licence, prý většinou chtějí peníze hned. Vůbec jim přitom nevadí, že dostávají jen necelou polovinu svých peněz. Společnost L.K.V. trading však neskupuje vklady pro sebe a v celé akci hraje pouze roli prostředníka. "Pro koho vklady kupujeme, vám samozřejmě nemůžu říct. Je to obchod, a my nemůžeme odhalovat našeho obchodního partnera," říká Kvašná.Bankovní dohled se nepřetrhl
Sdružení klientů MB se odkup vkladů nelíbí. Podle Bořivoje Krauseho, který ve sdružení zastupuje 75 000 vkladatelů, to pouze dokresluje podivné dění kolem likvidace banky. "Zdá se nám, že nikdo nezabránil tomu, aby z banky neutíkaly peníze. Likvidátor dos
ud neúřaduje a nikomu to nevadí," tvrdí Krause. Chování managementu banky a akcionářů podle něj naznačuje, že banka byla tunelována: "Proto jsme včera podali podnět k trestnímu stíhání proti managementu a akcionářům." Sdružení klientů MB navíc žádá vyšetření role bankovního dohledu České národní banky při krachu MB. "Chceme, aby parlament ustavil nezávislou komisi odborníků, která by činnost bankovního dohledu posoudila," vysvětluje Krause. Sdružení bankovnímu dohledu vyčítá, že nevyužil všech zákonných možností ke stabilizaci situace v MB. "ČNB věděla, že situace je špatná.Přesto nevyužila možností, které jí dává zákon například požadovat odvolání některých lidí ve vedení nebo zakázat provádění některých činností," míní Krause. Klienti MB dále tvrdí, že ČNB se o dění v krachující bance téměř nestarala. V dopise, který sdružení odeslalo řediteli bankovního dohledu Pavlu Racochovi, se dokonce tvrdí, že provedla poslední kontrolu v MB v polovině roku 1998. ale tato obvinění odmítá. Klienti MB si podle
mluvčího Milana Tománka pletou práva bankovního dohledu s právy a povinnostmi managementu. Navíc prý v MB nápravná opatření nařídila. "Jaká opatření to byla, vám však vzhledem k bankovnímu tajemství nemůžu říct," říká Tománek.Zdroj: LN z 7. 12. 1999