Zdá se, že dny, kdy se zákazníkům bank zaměřených na individuální klientelu naskýtala pouze jediná možnost - klasické pobočky bankovnictví, jsou definitivně sečteny. Pouze ty bank, které dokáží implementovat řadu nových finančních služeb od nových způsobů
předávání informací až o alternativní způsoby placení, mohou usilovat o postavení špičkových ústavů. Současná situace by se dala charakterizovat jako závod o to, kdo první objeví, které mechanismy nabízejí nejvíce zákaznických výhod a do kterých se vyplatí investovat.Potenciál nových kanálů
Různé kanály jsou v současné době v různém stadiu vyspělosti. Organizace vydávají značné částky na vylepšení dosavadních technologií a zároveň existuje řada technologií zcela nových. Výčet nových kanálů. Zahrnuje:
- Domác í osobní počítače. Mnoho bank v řadě zemí již pracuje na vývoji systémů, které budou používat speciální software, jako například Microsoft Money. To by mělo umožnit zákazníkům přístup k bankovním účtům a provádění transakcí z domácího počítače přes modem.
- Internet. Celosvětová síť a s ní spojené standardy poskytuje platformu připravenou pro integraci s bankovním účtům a provádění transakcí z domácího počítače přes modem.
- Mobilní telefony. Na digitální mobilní telefon můžeme perspektivně pohlížet jako na přenosný a kdykoliv přístupný terminál. Telefon se tak může stát velmi efektivním mechanismem, až už samostatně nebo ve spojení s jinými kanály.
- Videotelefony. Zákaznické zařízení, které může být k dispozici doma nebo v kanceláři a které kombinuje internetové telefonování, prohlížení webu, služby adresářů a e-mail v jednom za relativně nízkou cenu.
- Kapesní počítač. Pro realizace bankovních transakcí mohou být využity i populární kapesní počítače, jaké vyrábí Psion, 3Com a další firmy.
- Interaktivní televize. Nový kanál s přístupem na masový trh, který umožní lidem digitální televizí nebo dekodérem přístup k celé řadě interaktivních služeb, samozřejmě včetně bankovnictví.
Zaměřit se na správné zákazníky
Finanční organizace si stále více uvědomují, že rozhodující část zisku ze služeb individuálním klientům se vytáčí v souvislosti s poměrně malou skupinou zákazníků. Tato skutečnost, společně s náklady na získání nových zákazníků, zvyšuje důležitost udržení těch zákazníků, kteří přinášejí zisk. Logickou reakcí na tuto situaci je snaha "dodat zákazníkovi požadované služby v požadovaný čas na požadované místo a požadovanými kanály".
Proto banky hledají nejlepší příležitost tyto kanály zavést a získat z nich maximální zisk. Je důležité si uvědomit, že tyto kanály nebudou použitelné pro všechny zákazníky. Je možné, že se banky a finanční instituce rozhodnou nabídnout některé kanály pouze vybraným skupinám zákazníků nebo je použít v kombinaci s kanály určenými specifickým skupinám. Výzvu představuje nejenom implementace nových kanálů pro tyto relativně malé skupiny zákazníků, ale také poskytnutí potřebné podpory uživatelům a modifikace podle toho, jak bude diktovat poptávka.
Zdroj: Bankovnictví 11/99