Vozidlo jezdící na naftu i elektřinu

03.10.2011 | , ČD Cargo
Tiskové zprávy


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nakládka železničních vagonů si vyžaduje z praktických i bezpečnostních důvodů nezatrolejované koleje na nádražích nebo vlečkách v závodech a nákladištích.

To znamená velké komplikace při používání elektrických lokomotiv při manipulaci i ve vozbě nákladních vlaků. V každém případě přepřahání nebo úpravy trasy přepravy jsou podstatně delší a tím i méně ekonomické. Tohle vše řeší tzv. dvouzdrojová vozidla, jimž se ne zcela správně říká také hybridní.

Konstrukce vozidla 218
Také v ČD Cargo vzniklo vozidlo s označením „dvouzdrojové vozidlo 218“, které řeší problém s ne plně elektrifikovanou železniční sítí. Ke svému pohonu využívá klasický elektrický pohon s napájením z troleje. V případě, že trať či kolej nejsou elektrik kovány, startuje se vlastní vznětový motor s připojeným generátorem, který potřebnou elektrickou energii dodává do chvíle, kdy se vnější přívod energie obnoví. Řešení s integrovaným motorem a generátorem se ukázalo jako nejefektivnější oproti jiným dosavadním konstrukcím (přípojné vozidlo s generátorem, bateriové zdroje).

Trochu historie
V roce 1991 byla v lokomotivním depu České Budějovice realizována úprava běžně používané střídavé elektrické posunovací lokomotivy řady 210 na tzv. dvouzdrojové provedení. Vozidlo bylo upraveno na alternativní napájení z náhradního bateriového zdroje. Při jízdě pod trolejí jsou baterie z elektrické lokomotivy dobíjeny a při jízdě mimo trolej je z nich lokomotiva napájena. Postupně bylo takto rekonstruováno pět lokomotiv. Zkušenosti z provozu ukázaly, že provozování takového vozidla vyžaduje především vzhledem k omezené kapacitě baterií pozměnit technologii. Přesto se toto řešení nedá využít ve všech situacích vyskytujících se v provozu. Tak vznikla konstrukce současného dvouzdrojového vozidla 218.

cdcargo_finance_primg2_500x350_3_10_.jpg

Vznik nového konceptu
Úkol vyvinout plnohodnotné dvouzdrojové vozidlo byl zahájen v Českých Budějovicích. V roce 2002 byly práce na modernizaci přerušeny na čtyři roky. Byla upřednostňována přestavba lokomotiv řady 240 na novou řadu 340. Práce na dvouzdrojovém vozidle 218 se tak naplno rozběhly až po jejím uvedení do provozu. Poprvé bylo vozidlo představeno veřejnosti v červenci 2008 na veletrhu Czech Raildays Ostrava.

Dlouhá cesta k uvedení do provozu
Vlastnímu nasazení nové lokomotivy předchází dlouhá série náročných zkoušek a provozních
testů. Po oživení vozidla v červenci 2010 drážní správní úřad rozhodl povolit zkušební provoz a vozidlo bylo nasazeno na trati České Velenice – Borovany. V současnosti jsou na vozidle prováděny typové zkoušky za účelem ověření změn. Cílem zkoušek je kromě jiného např. měření hluku vně i v kabině strojvedoucího nebo zkouška emise do zabezpečovacích zařízení – zpětný trakční proud.

Podrobnější informace o přepravě zboží a dalších doplňkových službách naleznete na www.cdcargo.cz.

 

cdcargo_finance_primg1_500x350_3_10_.jpg

 

cdcargo_finance_primg3_500x350_3_10_.jpg

 

 

Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: Tiskové zprávy