Přečíst text, naučit se slovíčka sborovým opakováním, výklad gramatiky formou přednášky a poté několik cvičení, kdy si všichni studenti dopředu připraví svoje věty, takže hodina jde jako na drátku. Jako na drátku? Hned pár minut po skončení kurzu si uvědomíte, jaká to byla strašná nuda. A po pár dnech navíc to, že jste se vůbec nic nenaučili. Zvídavému studentovi zcela přirozeně začne vrtat hlavou, nejde to i jinak?
„V roce 2009 jsme začali poprvé organizovat multimediální jazykové kurzy angličtiny s využitím interaktivní tabule a setkali jsme se s nadšeným přijetím našich studentů“, říká Vítězslav Bican, výkonný ředitel jazykové školy Channel Crossings. „Hodiny jsou mnohem živější a studenti jsou překvapeni, co všechno je možné s interaktivní tabulí dělat. I z tohoto důvodu jsme v letošním roce zařadili do rozvrhu k angličtině s interaktivní tabulí i multimediální kurzy francouzštiny a němčiny“, dodává. Na dotaz zvídavého studenta tedy odpovídáme: „Ano, jde to i jinak, stačí hledat nové cesty a možnosti, jak učinit výuku jazyků (ale koneckonců jakéhokoli jiného předmětu) zajímavější a efektivnější.“
Mnoho ale záleží také na vhodném lektorovi. Každá z jazykových škol by měla při výběru a hodnocení lektorů posuzovat nejen odbornost a zkušenosti, ale také styl výuky a schopnost studenty zaujmout, nadchnout a motivovat. Často je to právě motivace, která je největším problémem, a je na jazykové škole a lektorovi, aby studenty dokázali dostat na požadovanou jazykovou úroveň. Nové interaktivní pomůcky pro výuku jazyků tak nevznikly pouze za účelem zpestření výuky, ale především jako užitečný nástroj, jak umožnit studentům zlepšit svoje jazykové schopnosti.
Interaktivní tabule jsou stále oblíbenějším prostředkem používaným v jazykové výuce, ale nejsou zdaleka jediným. „Channel Crossings už několik let vede projekt na podporování interaktivních pomůcek ve výuce, ať už se jedná o vytváření webových novin na počítačích nebo například rozhlasového vysílání za pomoci nahrávacích zařízení,“ zmiňuje některé z dalších možností Vítězslav Bican. „Tento projekt je zaměřen především na výuku angličtiny na základních a středních školách, protože víme, že ta se dlouhodobě potýká s největšími problémy,“ dodává.
Některé z jazykových škol již tyto interaktivní prvky výuky zavádí do své nabídky a dá se očekávat, že postupem času se stane již běžným standardem, že školy budou přinejmenším interaktivní tabulí a vhodným jazykovým softwarem vybaveny. Zapomenuty budou časy jazykových laboratoří, kde před každým studentem čněl magnetofon s předem namluvenou hodinou a obrovská sluchátka. Stejně tak se nejspíš přestaneme setkávat s nudným předčítáním a nezáživnými cvičeními. Moderní jazyková výuka si zaslouží, aby mohla využívat veškeré možnosti přinášené stále vyspělejšími technologiemi. Jak problém motivace studentů, tak otázka efektivity jsou situacemi, které mají řešení. Stačí se pouze podívat kolem sebe a nebránit se novým trendům.