V minulém příspěvku jsme uváděli jako nejčastější případ zapojení daňově výhodných subjektů do podnikání oblast mezinárodního obchodu, což je z pohledu zdůvodnění, perspektivy i efektivnosti jistě nejzajímavější cesta. Hned další možností využití daňového plánování je realizace služeb, které nevyžadují náročnou přípravu a mohou být aplikovány v pestré paletě možností. Jejich hlavní výhodou je vysoká mobilita, dají se totiž především v dnešní době globalizovaného světa propojeného internetovou sítí poskytovat v kterékoli části světa jakýmkoli subjektem. Počínaje zajištěním odbytu, reklamačního řízení, hodnocení trhu, bonity partnera až po služby zajišťující přidanou hodnotu obchodovaného zboží jako je zajištění způsobu úpravy, zpracování apod.
Abyste byli úspěšní
Samozřejmě základním předpokladem úspěšné aplikace této metody je přímá vazba na celkové příjmy společnosti, tzn. že to budou služby nezbytně nutné k zajištění příjmů generovaných daným subjektem a budou odpovídat přiměřeným cenovým relacím za poskytované a následně fakturované činnosti. Určitě již nelze využít tolik v minulosti oblíbených faktur za marketingový průzkum ve výši 3 mil. Kč, jehož závěr bude, že je tento trh již obsazen a tudíž tam společnost nemá prostor k působení. Tato cesta je nejlepší a nejrychlejší krok ke sporu s finančním úřadem, který čas od času rád navštěvuje daňové poplatníky a pak se ptá.
Jak se obchoduje v zahraničí
V zahraničí je velmi častým jevem provizní způsob obchodování, což se u nás začíná teprve postupně prosazovat. Vezmeme-li v úvahu, že se jedná o společnost, která vyváží zboží a chce ho umístnit na trh, je logické, že za umístění vyrobeného zboží se uhradí část z objemu inkasovaných tržeb (např. 10 %) zahraničnímu partnerovi. Tento způsob má úzkou vazbu na zahraniční obchod, aplikovaný především u partnerů, kteří nechtějí akceptovat odlišného dodavatele, než který byl dosud. Tzn. že nemohu dodávat zboží na trh prostřednictvím jiné společnosti a zprostředkovateli za tuto službu zaplatím provizi, odvíjející se z mých tržeb. Nebo může nastat opačný případ a sice ten, že já jsem dovozce a chci mít určité garance od dodavatele. V tomto případě mohu hradit další část pořizovací ceny (provizi) určitému subjektu, který závazně, tj. smluvně pod sankcemi, mi garantuje dlouhodobost dodávek v patřičné kvalitě a objemu a v případě neplnění je možné na základě smlouvy od obchodního partnera (zprostředkovatele) získat kompenzaci v podobě jiného alternativního vstupu resp. finanční odškodnění za ztrátu potenciálních tržeb, které výpadkem vstupu byly kráceny nebo dokonce byly redukovány na nulu.
Služby mají velmi vysoký potenciál uplatnění v podobě různorodosti a možností přizpůsobení konkrétním obchodním podmínkám daného subjektu, který je třeba nákladově posílit. Vždy je třeba mít na mysli jejich racionální zdůvodnění a cenovou přiměřenost. Potom je tento způsob zapojení daňově výhodných subjektů nejen bezkonfliktní, ale rovněž vysoce efektivní.