Říjen skončil pro obchodníky propadem příjmů, zachránit by je mohly Vánoce
Ani vysoký nárůst reálných mezd, ani levné potraviny nedokázaly vyburcovat obyvatelstvo k vyšším nákupům. Očekávání obchodníků, že letos vyrovnají ztráty z loňského roku se nenaplňuje. V říjnu podle posledních údajů Českého statistického úřadu došlo k poklesu tržeb v maloobchodu ve stálých cenách meziročně o 1,6 procenta, přičemž v září prodej stagnoval. Propad je podle analytiků
překvapivý: v ekonomice dochází k oživení a k růstu reálných mezd, což by mělo utrácení podporovat. "Poptávku domácností brzdí nevyplacené mzdy a očekávaný růst nezaměstnanoti," uvedl Martin Hlušek z Erste Bank.Zajímavý je vývoj tržeb v jednotlivých obchodech. Zatímco dosud klesaly tržby výhradně malým prodejnám, v říjnu lidé omezily i nákupy v obchodech se smíšeným zbožím s převahou potravin, tj. například v supermarketech. Oproti září, kdy nákupy v těchto prodejnách vzrostly o 20,6 procenta, v říjnu ve
stejných obchodech vzrostly tržby jen o 12,6 procenta. Některým z nich tržby dokonce klesly, uvádí zpráva ČSÚ. "Lidé mají nyní větší výběr, když už jedou nakupovat autem, dají většinou přednost hypermarketům," uvedl Tomáš Drtina z Incomy Praha. Podle něj tento trend potvrzuje i nejnovější průzkum mezi velkoprodejnami: zatímco supermarkety postihla stagnace, hypermarkety zaznamenávají čím dál větší přízeň ze strany obyvatel.Největším překvapením na říjnovém výsledku maloobchodních tržeb je výrazné snížení růstu tržeb za potravinářské zboží. I když v posledních měsících dochází k meziročnímu snižování poklesu cen potravin, je to hlavně vlivem nízkých srovnávacích základů, a ne vlivem skutečného nárůstu cen v obchodech, uvedl Marek Ratkovský z České spořiteln
y. Meziroční růst tržeb potravinářského zboží o 3,9 procenta je nejnižší za posledních devět měsíců.Experti však soudí, že říjový propad tržeb by měl zůstat výjimkou. Lidé si podle názoru odborníků potřebovali vybrat před vánočními nákupy "oddechový čas," a do konce roku už by měly prodeje pouze růst. Ztráty maloobchodu se však nesrovnají ani vánočními nákupy: podle propočtů by musely tržby v posledních dvou měsících roku růst zhruba 20procentním měsíčním tempem. S tím se nepočítá. Za celý rok by měl malo
obchod růst o 1,5 procenta. V roce 2000 má oživení pokračovat. "Příznivě bude působit zpomalení růstu nezaměstnanosti a oživení ekonomiky, které zvýší důvěru spotřebitelů," soudí Martin Čihák z Komerční banky.Zdroj: HN z 16. 12. 1999