Kolik zaplatíte za povinné ručení
Cena povinného ručení záleží na mnoha faktorech, především na
-
druhu vozidla
a) hmotnosti
b) obsahu motoru -
na způsobu jeho užití
a) soukromé užití
b) taxislužba
c) veterán
d) závodní apod. -
na volbě limitu pojistného plnění
-
na délce bezeškodního průběhu
-
na způsobu placení
a) ročně
b) měsíčně -
na době sjednaného pojištění
Většina pojišťoven za každých 12 měsíců bez nehody uznává bonus 5%, maximální hranice je obvykle 50%. Letos je to maximálně 20%, neboť se bezeškodní průběh počítá od roku 2000.
Úhrada povinného ručení jistě není pro leckoho zanedbatelný výdaj, na druhou stranu je ale pouze zlomkem celkových nákladů vynaložených na provoz a údržbu vašeho auta. Vždyť jen běžná kontrola škodovky po najetých 15. tisících km činí přibližně 6 000 Kč.
Roční pojistné u osobních automobilů při minimálním limitu plnění u různých pojišťoven
Následující tabulka ilustruje, v jakých částkách se pohybuje sazba povinného ručení u osobních automobilů v roce 2004.
Pojišťovna |
Obsah motoru v ccm |
Sazba bez bonusu |
Sazba s maximálním bonusem v Kč |
Česká pojišťovna |
Do 1000 |
2 996 |
2 397 |
1001 až 1350 |
3 693 |
2 954 |
|
1351 až 1850 |
5 130 |
4 104 |
|
Kooperativa |
Do 1000 |
2 964 |
2 368 |
1001 až 1350 |
3 496 |
2 796 |
|
1351 až 1850 |
5 392 |
4 312 |
|
Pojišťovna České spořitelny |
Do 1000 |
3 128 |
2 317 |
1001 až 1350 |
3 483 |
2 580 |
|
1351 až 1850 |
6 294 |
4 091 |
|
Uniqa pojišťovna |
Do 1000 |
2 962 |
2 370 |
1001 až 1350 |
3 611 |
2 889 |
|
1351 až 1850 |
5 262 |
4 210 |
Rozlišení sazeb podle regionů či věku řidiče - ano nebo ne?
Některé pojišťovny letos přišly s rozdělením řidičů podle místa bydliště či věku. Majitelé aut registrovaných v Praze tak zaplatí výrazně více než jejich kolegové z malých měst. Více zaplatí i mladí řidiči oproti starším. Jak se k této problematice staví pojišťovna, u které je dnes pojištěn téměř každý druhý řidič?
"Česká pojišťovna se touto cestou prozatím nevydává. Především proto, že nechce "ublížit" sazbovým znevýhodněním těm klientům, kteří, přestože bydlí ve frekventované lokalitě a jsou mladého věku, jezdí dobře a nepůsobí dopravní nehody" říká Richard Kapsa, ředitel odboru komunikace České pojišťovny.
Nejspravedlivější podle ČP je v této fázi hodnotit každého řidiče zvlášť podle toho, jak jezdí, tedy bonusovým systémem. Bonusový systém hodnotí klienta za uplynulé období - ten, kdo nebourá, zaplatí podstatně nižší částku za pojištění než ten, kdo způsobuje v provozu škody často. Bez ohledu na to, z jakého regionu pochází a jakého je věku. Bylo by například nelogické stanovit vyšší sazbu řidičům, jejichž auta jsou registrována u mateřské firmy v Praze, ale provozována jsou na venkově.
Obdobně je těžké odlišit řidiče, kteří sice bydlí na venkově, ale většinu dne jezdí po velkém městě a jsou vystaveni větším rizikům dopravní nehody. Stávající legislativní úprava také nedokáže zabránit "chytračení" některých řidičů, kteří si budou auta hlásit k příbuzným na venkov, mladí řidiči budou jezdit s auty formálně hlášenými na rodiče atd.
Máte už uzavřeno ručení na příští rok? Potřebujete poradit a nebo si chcete smlouvu rovnou uzavřít? Na našich stránkách není nic problém! Povinné ručení uzavřené přes internet má mnoho výhod!