Máte-li finanční produkt, který umožňuje uplatnit odpočet úroků, a pracujete-li jako zaměstnanec, existují dvě možnosti, jak to udělat. Na jednu máte dva týdny, na druhou dva měsíce. Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých možností?
Odpočet pomocí mzdového účetního
Někteří zaměstnavatelé vám nabídnou, že pro vás odpočet učiní a při ročním zúčtování daně vám úroky z produktu uplatní. Nejde o povinnost zaměstnavatele, jde pouze o jeho dobrou vůli. Spousta zaměstnavatelů se do toho nepouští, protože se vystavují odpovědnosti za správné uplatnění odpočtu.
Jestliže vám odpočet uplatňuje zaměstnavatel, je omezován zákonnou lhůtou pro vyhotovení ročního zúčtování daně. To musí mzdový účetní podat do 15. února. Účetní by měl mít několik dokumentů, aby mohl v zúčtování odpočet uplatnit. O jaké jde?
- potvrzení o úrocích (základ pro všechny finanční produkty)
- výpis z katastru nemovitostí – LV (úvěr na bydlení)
- kopii úvěrové smlouvy
- prohlášení, že si odpočet úroků neuplatňuje jiná osoba (v případě existence spoludlužníka)
Podrobnosti k jednotlivým dokumentům
Potvrzení o úrocích posílají finanční instituce v průběhu ledna. Účetní po vás bude chtít originál. Je tedy vhodné vyhotovit kopii a tu si uschovat. Pokud byste z nějakého důvodu potvrzení o úrocích ještě potřebovali, finanční instituce účtují za znovu-vyhotovení poplatky.
Výpis z katastru nemovitostí by měl mít letošní datum. Nejsnáze dostupné je vyhotovení výpisu na pobočce České pošty. Za výpis zaplatíte poplatek 140 Kč. Výpis dostanete také samozřejmě na katastru nemovitostí, zde si však musíte pohlídat minimálně omezené úřední hodiny, neřkuli horší dostupnost pracoviště.
Odpočet vlastními silami
Pokud vám zaměstnavatel odpočet neuplatní, máte ještě dost času. V tom případě totiž musíte podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, kde řádný termín je do 1. 4. 2012. Bez sankce lze pak daňové přiznání podat až do 7. 4. 2012. Za každý další den prodlení se již počítá pokuta 0,05 % z daně.
Výhody a nevýhody
U uplatnění odpočtu „rukou zaměstnavatele“ zmiňme ještě jednu výhodu a jednu nevýhodu. Velkým plusem je, že peníze z odpočtu uvidíte o 2 měsíce dříve, pravděpodobně už v březnu, tedy v únorové výplatě. Při podání daňového přiznání by vám došly v průběhu května.
Nevýhoda spočívá v tom, že když jednou podáváte daňové přiznání a dokládáte finančnímu úřadu vše potřebné, další roky už stačí vždy jen potvrzení o úrocích. Pokud jste letos dodali podklady mzdovému účetnímu a příští rok půjdete na finanční úřad, čeká vás znovu kopírování smluv a návštěva katastrálního úřadu.