Telecom nemůže splnit své závazky

30.12.1999 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Poptávka po pevných telefonních linkách dále klesá

Poptávka po pevných telefonních linkách dále klesá

Podle tzv. Pověření od Českého telekomunikačního úřadu je národní operátor povinen provozovat příští rok 4,15 milió

nu linek. Vzhledem k zájmu o mobilní telefony však poptávka po pevném spojení klesá. Na dva milióny mobilních telefonů, internetová telefonie a nízký hospodářský růst - to jsou hlavní faktory, které způsobily pokles zájmu o pevné telefonní linky. Kvůli tomu se může Telecom dostat příští rok do rozporu se svými povinnostmi, které mu v roce 1995 stanovil v tzv. Pověření Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Firma se tedy snaží s regulátorem o nastavených podmínkách dohodnout. "Zatím se nedá říci nic konkrétního, protože jednání probíhají," sdělil HN vedoucí tiskového oddělení SPT Vladan Crha. Možnost, že Telecom nesplní závazky z Pověření připustil pro ČTK i jeho generální ředitel Přemysl Klíma. "Zřídili jsme mnohem více stanic, než nám ukládá licence, ale v po

sledních dvou letech roste počet odpojených účastníků. Tím se dostáváme na hranici plnění a v příštím roce by to mohlo být pod touto hranicí," uvedl.

ČTÚ se zdráhá podmínky přehodnotit zejména kvůli stále dosti vysokému počtu čekatelů na telefon. Podle Crhy by mělo na tomto tzv. waiting listu být na konci letošního roku přibližně 70 až 80 tisíc lidí, na konci třetího čtvrtletí to bylo téměř sto tisíc. "Tento počet však nikdy nemůže být nulový, protože žádosti stále přicházejí. Jde spíše o to, jak rychle js

ou vyřízeny," upozornil s tím, že čekací doba na telefon se zkrátila z řádu měsíců na několik týdnů. Firma bude do konce letošního roku provozovat zhruba čtyři milióny telefonních stanic, v příštím roce činí její závazek 4,15 miliónu linek. Trnem v oku regulátora, ale i veřejnosti, je pak zejména několik desítek tisíc starších nevyřízených žádostí o telefon. "Je to kolem jednoho procenta z celkem provozovaných telefonů," uvedl Klíma. Problém spočívá v tom, že zavedení takové stanice by bylo pro firmu vysoce ztrátové, a tak hledá jiná řešení. "Například by to mohlo být formou mobilní technologie, v Praze funguje bezdrátový systém Hughes," uvedl Crha. Na Hughes si však stěžují mobilní operátoři, protože jeho používání ovlivňuje kvalitu hovorů v jejich sítích.

Zdroj: HN z 28. 12. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU