Aktuální statistiky úmrtí na dvou kolech posledních dní jsou toho důkazem. Každoročně počet nehod motorkářů vzrůstá. Zatímco v roce 2010 jich Allianz pojišťovna likvidovala za sezónu 350, v loňském roce to bylo téměř o stovku více.
„Musím říct, že mnohem častěji, možná i pětinásobně, je motorkář v dopravní nehodě poškozeným řidičem, než viníkem nehody. Přitom nejběžnější příčinou kolize je nedání přednosti v jízdě. Výjimkou v těchto případech není přisouzení spoluviny motorkářům, ti se nejvíce prohřešují tím, že jezdí příliš rychle,“říká Marek Paclík, vedoucí týmu likvidátorů škod z autopojištění Allianz, který se specializuje na nehody motocyklů.
Pozitivní zprávou v meziročním hodnocení je snížení počtu lehčích a středně těžkých úrazů zhruba o pětinu. „Přičítám to hlavně osvětě v oblasti výstroje motorkářů. Je zřejmé, že kvalitní a speciálně konstruované oblečení s integrovanými chrániči, bezpečnostními helmami, bytelným obutím a ochrannými rukavicemi, hraje v bezpečnosti důležitou roli. Díky těmto ochranným pomůckám má řidič při pádu větší jistotu, že zranění zůstanou pouze lehčího rázu, nebo k nim nemusí dojít vůbec. Jak se trefně v motorkářském slangu správně říká – je lepší „brousit“ cizí kůži,“ doplňuje M. Paclík.
Pro mladé motorkáře jsou také typické také srážky dvou nebo dokonce několika motorek, kdy kamarádi, nebo parta vyrazí na projížďku, jeden z nich nečekaně zabrzdí a další účastníci konvoje takovou reakci nečekají. Tyto nehody naštěstí obvykle nemají katastrofální následky. Přesto minimálně dvě třetiny plechových nehod motorek jsou považovány za škody totální, kdy je neekonomické stroj znovu opravovat. „Je to i tím, že ceny motorek výrazně poklesly. Zatímco v roce 2010 se průměrná škoda z havarijního pojištění blížila hranici 100 tisíc korun, dnes dosahuje přibližně 68 tisíc,“ uzavírá M. Paclík. Jiné je to z povinného ručení, jak sílí stroje, které po silnicích jezdí, zvyšuje se i průměrná škoda, kterou motorkář svému okolí může způsobit. Před dvěma lety činila něco málo přes 30 tisíc korun, dnes se pohybuje kolem 42 tisíc Kč.
„Pro motorkáře jsme před dvěma lety připravili zvláštní nabídku pojištění, která zohledňuje sezónnost jejich koníčku. V povinném ručení i v havarijním pojištění si mohou zvolit variantu „sezóna“ s v ní pouze ty měsíce, po které vozidlo provozují. Výrazně tak ušetří na pojistném – 4 až 7 % za každý měsíc, a v době provozování budou mít zajištěnu kvalitní ochranu. Zásadní výhodou sezónního produktu je i to, že motorku ani přes zimu nemusí vyřazovat z registru vozidel,“doplňuje Václav Dub z úseku pojištění vozidel Allianz pojišťovny.
Nebezpečí na dvou kolech hrozí i v zahraničí, možná víc, než by si čeští turisté mohli myslet, zejména proto, že nejvíce úrazů Čechů se stává těm, kteří doma na motorce, či skútru nejezdí vůbec, nebo si své dovednosti osvěžují z let teenagerů. V zahraničí si je však neváhají půjčit a pokud se k tomu přidá ještě nízká znalost místních dopravních předpisů, na neštěstí je „zaděláno“ Každý desátý úraz v zahraničí se totiž stane v dopravním prostředku, ať už je to automobil, motocykl, nebo kolo.
„Evidujeme zhruba stejné množství událostí z pojištění léčebných výloh jak na motocyklech, tak jízdních kolech Nejvíce úrazů se našim klientům přihodilo v červenci a v září a nejčastějšími destinacemi jsou Řecko, odkud je evidována plná polovina všech událostí, dále pak destinace v Asii - Thajsku, Vietnamu… Ve valné většině jde o zapůjčené motorky a skútry,“ uvádí Kateřina Krenarová z úseku likvidace pojistných událostí z cestovního pojištění.
Nejčastější zdravotní újmy jsou pohmožděniny, spáleniny od výfuku, zlomeniny končetin, ale výjimečná nejsou ani úmrtí. Z loňského roku je to případ nehody v Řecku, při které zemřel řidič motorky a jeho přítelkyně byla těžce zraněná. Motorku si vypůjčili a při jednom z výletů se srazili s protijedoucím vozidlem.
„Likvidovali jsme i škody z pojištění zavazadel, kdy byla řidička vypůjčeného motocyklu ve Vietnamu za jízdy okradena jiným motocyklistou, když jí strhl kabelku z ramene,“ doplňuje K. Krenarová.
Motorky už dávno nejsou zábavou mladých, začínajících řidičů, ale i dlouholetých zkušených motorkářů. Bohužel ani desetitisíce najetých kilometrů nejsou zárukou, že dojedou v pořádku. Reálné riziko nehod stále hrozí a zvlášť na jaře, kdy na okraji vozovek zůstává drť a další posyp ze zimy. To je důvod, proč bezpečnostní odborníci z Allianz centra pro technologie připomínají motorkářům zásady bezpečné jízdy, které jsou k řízení nezbytné a mohou zachránit život. A pokud pád či střet s jiným vozidlem, nebo překážkou je nevyhnutelný, pak by ve výbavě motorkáře nemělo chybět ani úrazové a životní pojištění.
Zatímco motorky přes zimu odpočívají v garáži, reflexy jejich majitelů se zpomalují. Proto odborníci doporučují, aby motorkáři před svým prvním jarním výletem absolvovali alespoň krátký „trénink“ mimo plný silniční provoz, třeba na odlehlých komunikacích u lesů, polí, či na okruzích.