Spolanu neúprosně dusí splácení úroků z půjček

03.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Největší slabina společnosti Spolana se podle analytiků skrývá ve financích

Největší slabina společnosti Spolana se podle analytiků skrývá ve financích. Všechny tři důležité ukazatele (finanční síla, výsledky hospodaření a schopnost splácet dluhy) společnosti Spolana jsou totiž podle odborníků víc než špatné. Jejich hodnocení se pohybuje jen těsně nad dvěma body. Nevalné finanční výsledky největšího českého výrobce PVC mají příčinu v dědictví z minulosti. V roce 1987 totiž Spolana přijala úvěr v japonských jenech. Ten se po devalva

ci české měny v roce 1992 ztrojnásobil. Chemický producent tak musí každý rok splácet z půjčky obrovské úroky. "Firma není schopna pokrýt svým provozním výsledkem úrokové náklady," podotýká analytik Vladislav Hrách ze společnosti Stratego Invest ke schopnostem Spolany splácet své závazky. "Společnost má poměrně velký podíl závazků po lhůtě splatnosti," zdůrazňuje analytička společnosti Cyrrus Monika Matevová.

Další problémy, plynoucí z obrovských nákladů provázejících úvěrovou zátěž, vypočítává analytička Eva Pilátová z Atlantik FT: "Silné zadlužení blokuje přístup k dalším úvěrům a způsobuje nedostatek provozního kapitálu." Chemička se dokonce v září dostala do situace, kdy vyplácela svým zaměstnancům jen část mezd. Vliv úvěrů se zřetelně odráží i v hospodářských výsledcích firmy, když se podle Matevové společnost neustále propadá do "červených čísel".Pravým opakem finanční oblasti je zaměření podniku a jeho postavení na trhu. U obou těchto dvou kritérií chemický výrobce u expertů zabodoval, když se jejich h

odnocení pohybovalo kolem šesti bodů. Podle shodného mínění odborníků Spolana vyrábí konkurenceschopné produkty.

Ty dokáže navíc prodat i v zahraničí, kde v posledním roce skončilo celkem kolem tří čtvrtin produkce. Hlavními odběrateli chemických výrobků jsou přitom země Evropské unie. Ke kladům společnosti patří podle analytika Lukáše Dufka i moderní výrobní technologie. O postavení firmy na trhu a její konkurenceschopnosti svědčí i fakt, že se Spolana v hodnocení loňských tržeb umístila na 57. místě mezi

stovkou předních firem podnikajících v České republice. V ostatních kritériích chemička nevybočuje z "šedého" průměru. Názory analytiků se nejvíce rozcházejí ve vyhlídkách společnosti do budoucna. "Společnost směřuje k úpadku, kumulovaná ztráta přesahuje polovinu základního jmění a firma se proto kvalifikuje pro vyhlášení konkursu," míní Pilátová. Opačný názor na budoucí vývoj společnosti zastává ekonomický expert Martin Pleštil z Finnex Securities: "Po překonání současných problémů má firma velké šance uplatnit se na trhu a konkurovat ostatním výrobcům."

Poslední hospodářské výsledky podle něj naznačují, že se to Spolaně začíná dařit. O budoucnosti podniku rozhodne pomoc státu. Ta začala již říjnovou valnou hromadou, která schválila návrh na ozdravení chemičky. Podle něj uhradí celkovou ztrátu Spolany snížení základního jmění o 1,6 miliardy korun, které půjde na úkor státního podílu. Ten tak pomůže kromě chemičky i ostatním akcionářům. Po stažení akcií se u zbylých cenných papírů sníží jejich nominální hodno

ta. Následovat má kapitalizace pohledávek největších věřitelů: České inkasní, Komerční banky a Investiční a Poštovní banky. Kroky spojené se snížením jmění zřejmě již probíhají. Fond národního majetku totiž uplynulý týden převedl svůj podíl na Spolanu. Ta tak nyní vlastní přes 37 procent svých vlastních akcií.


NEJVĚTŠÍ PŘEDNOSTI


perspektivní obor podnikání

útlum neziskových a neperspektivních činností

výrazné zlepšení vztahu k životnímu prostředí

největší tuzemský výrobce PVC
kvalitní výrobky
proexportní zaměření firmy
účast ve vládním programu revitalizace

NEJVĚTŠÍ SLABINY
nedořešené vlastnické vztahy
kvalita nynějšího managementu
vysoká ztráta
vysoké zadlužení z minulosti
materiálová a energetická nákladovost
problémy s pr

ovozním kapitálem
velký podíl závazků po lhůtě splatnosti

Hodnocení odborníků
Hodnocení LN
1. postavení firmy na trhu, síla značky
6,17
2. finanční síla
2,42
3. úroveň managementu
4,4 3
4. výrobek (zaměření podniku)
6,0 7
5. finanční výsledky
2,2 1
6. schopnost splácet závazky 2,4 2
7. informační otevřenost 5,5 5
8. chování k vlastním akcionářům 4,8 6
9. vztah k životnímu prostředí
4,5 9
10. vyhlídky do budoucna 4,8 5
Celkem 43,1 ze 10042 ze 100
Hodnotily: Wood & Company, Conseq Finance, PPF bur
zovní společnost, Cyrrus, Stratego Invest, Atlantik finanční trhy, Baader Securities, Böhm & partner, Finnex Securities, Sati.

Zdroj: LN z 3. 1. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU