Téma týdne: Jak mít bankovní, telefonní i věrnostní účty pod kontrolou
Díky masivnímu rozvoji moderních technologií můžete obsluhovat své bankovní účty jednoduše a rychle v pohodlí domova nebo kanceláře. V jakoukoliv denní či noční dobu máte přehled o tom, co se s vašimi bankovními účty děje, jaký je jejich aktuální zůstatek, zda byly provedeny všechny platební příkazy, jaká je historie pohybů na účtu… A to vše jen prostřednictvím mobilního telefonu, internetu či pevné linky. Služby přímého bankovnictví umožňují komunikaci banky a klienta bez toho, aby klient musel banku navštívit.
Máte-li doma nebo v práci volný přístup k internetu, není nic jednoduššího než si zřídit kontrolovat své účty prostřednictvím internetového bankovnictví. Ke svému účtu se tak dostanete kdykoliv a kdekoliv máte přístup na internet. Není zapotřebí na počítač instalovat žádný speciální software. Postačí běžný internetový prohlížeč např. Internet Explorer, Netscape Navigator.
Zobrazení historie pohybů na účtu a zůstatku na účtu patří k tzv. pasivním operacím, což znamená, že danou operací nemůže být stav účtu ovlivněn. Zřízení pasivního internetového bankovnictví poskytuje většina bank zdarma zároveň se zřízením účtu. Zdarma si můžete také nechat zasílat elektronické výpisy z účtu. Po zřízení internetového bankovnictví na pobočce vaší banky už stačí jen sednout k počítači, na internetu zadat www adresu banky. Na internetových stránkách banky kliknout na odkaz pro uživatele internetového bankovnictví, zadat identifikační číslo a PIN či heslo a dostanete se na speciální stránky banky. Zde si již můžete nechat zobrazit zůstatek na účtu, historii účtu nebo třeba dosud neprovedené operace, které čekají na zpracování.
Neboli-li banka v mobilním telefonu. A proč ne? Proč chodit do banky, když můžete mít svůj bankovní účet pořád v kapse ve vašem mobilním telefonu. Ten přece máte stále po ruce. Díky němu můžete obsluhovat svůj účet kdykoliv a kdekoliv se vám zachce. Účet ovládáte pomocí krátkých textových zpráv. Varianty GSM banking se liší. Odborníci však doporučují komunikaci zabezpečenou systémem SIM Toolkit (založený na šifrování informací, které je uloženo přímo v SIM kartě telefonu).
Jak postupovat? Je to prosté. Nejprve si však musíte v bance aktivovat GSM banking a získat bankovní SIM kartu. Po aktivaci obdržíte od banky přístupový kód tzv. BPIN a můžete začít komunikovat s bankou přes mobil. V menu vašeho telefonu nalistujte bankovní menu a zvolte položku informace o účtu, dále pak zůstatek účtu či historii účtu a potvrďte zadáním BPINu. Potom zadáte číslo svého účtu a požadavek bance odešlete. Během krátké chvíli vám přijde zpráva z banky obsahující požadované informace. V některých případech je nutné zadat ještě jednou BPIN pro přečtení zprávy.
Jednou z nejoblíbenějších forem zjišťování stavu účtu je klasické telefonní bankovnictví. Jeho princip je totiž velice jednoduchý. Klient zavolá na bezplatnou linku telefonního bankovnictví a dále postupuje podle hlasových instrukcí. Pro přihlášení do systému je potřeba zadat identifikační číslo a PIN popřípadě i heslo. Zjištění zůstatku a historie účtu je vlastně tou nejjednodušší operací, kterou můžete přes telefonní bankovnictví provádět a proto jsou služby tohoto charakteru většinou poskytovány prostřednictvím automatického hlasového systému. Klient tedy nekomunikuje přímo s telefonním bankéřem, ale postupuje podle instrukcí v bankovním menu. U této služby je důležité mít telefon s tónovou volbou.
Informaci o účtu je možné získat také přímo u bankomatu. Stačí zajít s platební kartou k bankomatu a z nabídky vybrat menu "zůstatek na účtu". Přímo na obrazovce bankomatu se pak objeví aktuální stav účtu. Dokonce si můžete nechat vytisknout potvrzení o výši zůstatku. Některé bankomaty (např. ČSOB) vám vytisknou dostupný zůstatek přímo na potvrzení o výběru hotovosti z bankomatu.