Dne prvního května letošního roku vstoupíme do Evropské unie. Zda bude mít vstup vliv na leasing můžeme jen předvídat. V každém případě bude letošní rok pro leasingové firmy jedním z nejsložitějších. Vývoj objemu leasingu bude podle představitelů leasingových firem záležet zejména na vývoji úrokových sazeb, poptávce po investicích a prodeji automobilů. Ceny leasingu by se měly po schválení daňových změn od května zvýšit o několik procent.
Porovnání s ostatními státy
Ze všech postkomunistických států je na tom ohledně leasingu nejlépe Česká republika. Z hlediska objemu leasingu se celkově řadí na třinácté místo na našem kontinentu. Z hlediska podílu leasingu u nás trvale financujeme zhruba třetinu všech movitých investic a společně s Velkou Británií zaujímáme 1. místo v celé Evropě. Největší růst v ČR zaznamenaly služby pro vlastní dodavatele a klienty, zejména v pojištění. Rapidně se také u nás zvyšuje nabídka operativního leasingu automobilů s komplexními službami.
"Z hlediska leasingového sektoru došlo k další koncentraci v počtu leasingových společností, v automobilovém sektoru se pak stále více na financování podílejí velké a silné leasingové společnosti. To má pozitivní vývoj na ceny leasingu, které jsou i pod standardní úrovní nabídky bankovních spotřebitelských úvěrů," říká Milan Gerža místopředseda představenstva Asociace leasingových společností a výkonný ředitel CAC Leasing..
Tabulka: Jak si stáli členové Asociace leasingových společností ČR (ALS) v roce 2003
Druh |
Stav |
Objem leasingu, spotřebitelských úvěrů a splátkových prodejů |
Stoupl o 5,6% na více než 130 mld Kč |
Podíl členů na leasingovém trhu |
Vzrostl z 95 na 97% |
Objem leasingu |
Stoupl o 2,4% na 109 mld Kč |
- z toho leasing movitých věcí |
99,3 mld Kč |
- z toho leasing nemovitostí |
9,4 mld Kč |
Podíl leasingu strojů a zařízení |
cca 20% |
Podíl leasingu osobních a užitkových automobilů |
cca 49% |
Podíl leasingu nových osobních aut |
Výrazně klesl |
Podíl leasingu nákladních vozů a autobusů |
Přesáhl 27% |
"Po vstupu do EU by v zásadě nemělo dojít k výraznějším změnám. Zahraniční leasingové společnosti jsou v ČR již silně etablovány. Pouze u velkých zahraničních koncernů, které mají v ČR své afilace, lze očekávat větší sjednocení finanční politiky i pro jejich české subjekty. Zde by však tento vliv neměl být zásadní.
Více dopadů může mít očekávané spojení a koncentrace prodejců s orientací na více značek, možnost nákupu aut v zahraničí, zejména dovoz ojetých vozů. Neočekáváme však zásadní cenové změny u automobilů a tím ani dopad na spotřebitele. Samozřejmě sjednocování legislativy, slaďování zatížení zboží DPH přinesou již v nových zákonech zdražení finančních služeb v důsledku jejich přeřazení do vyšší sazby. Tato oblast zatím není uzavřena, ale leasingové společnosti jsou připraveny v možné míře nárůst DPH utlumit," dodává Milan Gerža
Je zřejmé, že na prvních místech u leasingu automobilů se zabydlely silné leasingové společnosti. V posledních letech se však do popředí pomalu dostávají "specializované leasingové společnosti". Ty jsou většinou součástí nadnárodních koncernů a nabízejí tak mnohem hlubší spolupráci nejen co se týče financování, ale i ve společné cenové, úvěrové a odbytové politice. Po vstupu ČR do EU se však po automatickém vytvoření většího konkurenčního prostoru tato situace mírně změní.
Zdroj: ALS ČR, CAC Leasing, HN