Jak hodnotíte aktuální situaci na trhu poskytovatelů nebankovních úvěrů?
Poslední dostupná statistika České leasingové a finanční asociace potvrzuje pokles objemu spotřebitelských úvěrů. Za první pololetí letošního roku poskytly členské společnosti ČLFA spotřebitelské úvěry ve výši 16,3 miliardy korun, což znamená meziroční snížení o dvě procenta. I přes pokles celkového objemu poskytnutých půjček zaznamenávají solidní nebankovní společnosti nárůst počtu klientů. Velkou měrou tomu přispívají samotné bankovní instituce, které dnes přísněji hodnotí jednotlivé žadatele. Svůj podíl na vyšším zájmu o nebankovní půjčky vidím i na straně vývoje reálných mezd. Pokles kupní síly peněz je jedním z důvodů, proč si lidé začínají půjčovat i na běžný chod domácnosti. Mnoho těchto lidí končí u nebankovních společností.
Na nebankovní úvěrové společnosti se často obracejí klienti, kterým komerční banky v řadě případů nepůjčí. Jste ochotni půjčit i méně bonitním klientům?
Banky v posledních letech zpřísnily kritéria pro získání finančních prostředků. Ne všichni klienti bank dosáhnou na půjčku a právě tito lidé se stále častěji obracejí na nebankovní společnosti. Neznamená to však, že každý kdo neuspěje u banky, získá peníze od nás. I naše podnikání je postaveno na zisku ze splácených úvěrů, nikoliv na vymáhání dluhů. Všechny solidní nebankovní společnosti sledují bonitu žadatelů.
V čem se liší vlastní hodnocení zájemce o půjčku?
Nebankovní společnosti hodnotí žadatele podle podobných kritérií jako bankovní instituce, ovšem v některých oblastech máme volnější pravidla. Samozřejmě prvotním kritériem jsou příjmy klienta a jeho závazky vůči jiným společnostem či osobám. Serózní nebankovní společnost by neměla půjčit tomu, kdo není schopen řádně splácet své závazky a dostává se do úvěrové spirály. Současná legislativa sice tento požadavek obsahuje, nicméně nijak nekonkretizuje, jaké úkony musí banka pro zjištění úvěruschopnosti klienta zajistit. Což je zneužíváno některými subjekty.
Které skupině klientů již nepůjčí ani nebankovní úvěrová společnost?
Na trhu působí mnoho nebankovních společností a kde se nachází hranice odmítnutí žadatele nelze jednoznačně říci. Naše společnost například nepůjčí klientům, u nichž je riziko nesplacení příliš vysoké. Jedná se především o osoby bez stálých příjmů a špatnou platební bilancí. Na rozdíl od bank jsme ale flexibilní. Pokud má například žadatel špatnou platební bilanci, ale je ochotný ručit hodnotnou nemovitostí, nebo má naopak nižší příjmy, ale dobrou platební morálku, můžeme se rozhodnout poskytnout úvěr. Tito lidé s žádostí u banky zpravidla neuspějí.
S vyšší rizikovostí klientů roste i procento těch, kteří se dostanou do problémů se splácením. Jaké je procento nesplacených úvěrů?
Zjistit procento nesplacených či problémových úvěrů je velmi obtížné. Ve většině případů tyto informace banky i nebankovní společnosti tají, vypovídají totiž o kvalitě jejich klientů. V případě naší společnosti se pohybujeme mezi deseti a patnácti procenty. Je však třeba dodat, že jsme přistoupili ke změkčení obchodních podmínek, konkrétně se jednalo o prodloužení lhůty splatnosti a změkčení sankcí.
V médiích se často kritizuje výše úročení nebankovních půjček. Kde je podle Vás férová „cena“ úvěru?
Výše úroku se přirozeně odvíjí od rizikovosti klienta, výše půjčky a doby splatnosti. V případě bank se dnes pohybují úrokové sazby spotřebitelských úvěrů okolo 10 %. Mnohem vyšší sazby můžeme najít u některých nebankovních společností. Dle mého názoru je „férový roční úrok“ do výše 17 %. Osobně bych nabídku na půjčku přesahující roční úrok přes 20 % odmítl.
Trh nebankovních půjček je poměrně nepřehledný. Jak se v nabídce společností vyznat? Podle čeho se má zájemce orientovat, na co by si měl dát pozor?
Na nabídku nebankovní půjčky dnes můžete narazit téměř kdekoliv – v různých letácích, časopisech, na internetu... Trh nebankovních půjček je dnes velmi nepřehledný a porovnání jednotlivých nabídek je velmi obtížné. Před uzavřením smlouvy by si měl každý zjistit co nejvíce informací o půjčce i samotné společnosti. Lidé by si měli dávat pozor především na nabídky, kde jsou informace poskytovány na podezřelých telefonních číslech. Příkladem jsou linky začínající placenou předvolbou 900. Určitým znakem serióznosti jsou naopak bezplatné linky a funkční internetové stránky poskytující všechny potřebné informace. Vyplatí se získat i reference na vybranou společnost.
Kamil Holý je předsedou představenstva společnosti ACEMA Credit Czech