Do deseti dnů bude moci zákazník vrátit věc, kterou koupil na objednávku či na předváděcí akci. Prodejce nebude moci požadovat zaplacení sankcí.
Situace, kdy se zákazník rozhodne vrátit prodejci věc, kterou si koupil na předváděcí akci a firma ji odmítla vzít zpět, by se už v budoucnu neměla opakovat. Tento vztah mezi prodejcem a zákazníkem řeší totiž novela občanského zákoníku, která čeká na schválení v parlamentu. "Na různých školeních nebo sezeníc
h se uzavře smlouva. Doma pak zákazníci zjistí, že zboží nechtějí a požadují vrácení peněz," řekla Hana Šmídová ze Sdružení na ochranu spotřebitelů. Ne každá firma jim však vyšla vstříc.Na reklamaci se čeká 30 dnů
Na začátku 90. let byly smlouvy podle mluvčí ministerstva průmyslu Dagmar Plaché sepisovány volněji a zákazník měl šanci u soudu vyhrát. Firmy se ale poučily a nyní sepisují smlouvy, z nichž vyplývá, že zákazník zboží kupoval při plném vědomí. "Soudy by tak musely rozhodnout ve prospěch firem,
" říká Plachá.Ministerstvo přistoupilo k úpravě zákona. "Zákazník získá právo odstoupit od smlouvy do deseti dnů a bez jakýchkoli sankcí," vysvětluje Plachá. V případě, že zboží nebylo ještě dodáno, bude moci smlouvu zrušit dokonce do jednoho měsíce.
Nem
ěl by se tak opakovat případ Lenky Němečkové z Olomouce, která nakoupila sadu nádobí. Později chtěla zboží vrátit, firma to však odmítla. Po čtyřech letech nakonec skončil spor až u Ústavního soudu. V případě, že si zákazník koupí dětský kočárek, u kterého druhý den upadne kolečko, musí počkat, zda obchodník reklamaci vůbec přijme. Pokud tak učiní, zákon mu ukládá vyřídit reklamaci do třiceti dnů. Na stejný problém lze narazit například i při koupi mobilního telefonu nebo sezonní obuvi. "Nejčastěji si nám lidé stěžují na reklamaci obuvi. Hodně prodejců ji neuzná. Zákazník má pak jedinou možnost obrátit se na soud," říká Hana Šmídová.Nový výrobek nebo peníze člověk dostane až při třetí reklamaci. "Legislativa zatím vhodné řešení nenachází," řekla Šmídová. "Třicet dnů je nejzazší doba jen u složitých případů. Ulomené kolo dětského kočárku mezi ně nepatří. Tam by měl prodávající reklamaci vyřídit mnohem dříve, a pokud tak neučiní, může si zákazník stěžovat u České obchodní inspekce," řekla Dagmar Plachá. Mluvč
í Plachá tvrdí, že je obtížné uplatnit na všechny reklamace stejný časový limit, a proto se o úpravě této části zákona neuvažuje. "Člověk si musí dát pozor, kde nakupuje," radí Plachá spotřebitelům.Zdroj: LN z 13. 1. 2000