Prodej přes internet se v ČR zatím neujal

18.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zhruba 400 českých firem prodává zboží na internetu, jejich předpokládaný obrat za loňský rok činí okolo 42 miliónů korun

Zhruba 400 českých firem prodává zboží na internetu, jejich předpokládaný obrat za loňský rok činí okolo 42 miliónů korun. Vyplývá to z marketingové studie společnosti IDC. Celosvětový obrat v tomto sektoru přitom činí desítky miliard dolarů. "Obrat obchodů vzhledem ke krátké době založení e-shopů často nepřesahuje 0,5 miliónu korun. Důležité ale je, že ziskovost těchto aktivit většinou neklesne pod deset procent," uvedl Leoš Prušvic z magazínu elektronické komerce E-komerce.cz.

"Po internetu nakupují pracovně vytížení lidé, aby ušetřili čas a peníze," řekl David Voverka, zakladatel společnosti Messenger service. Kromě knih nebo CD je již žádaný také běžný sortiment jako potraviny nebo kosmetika.

Hlavní překážkou rozvoje internetového obchodu je stále malý počet českých uživatelů, kteří se na internet přihlašují z domova. Zatímco podle studie Deloitte & Touche je ve Spojených státech připojeno 37 procent domácností a v západní Evropě devět procent, v ČR je to stále hluboko pod je

dno procento. Názory odborníků na to, zda je tato situace způsobena pouze poměrně vysokou cenu za připojení nebo neochotou domácností koupit si domů počítač, se různí. Provozovatelé internetových obchodů považují za překážku rozvoje elektronického obchodu vysoké ceny monopolního Telecomu za užívání internetu a nedůvěru potenciálních zákazníků v takovou formu nákupů. Pragmatici to přisuzují malým počtem domácností, které mají doma počítač.

České statistiky uvádějí 350 tisíc pravidelných uživatelů internetu. On-line nakupování vyžaduje více důvěry ze strany zákazníka než nákupy v klasickém obchodě. "Zákazníci nechtějí na internetu zatím moc experimentovat. Vše je ale otázka získání důvěry. Pokud najdou obchod a jsou s jeho službami spokojeni, již neodcházejí

a stávají se loajálnější než v případě klasického obchodu. Bojí se, že by jiné obchody nemusely být tak spolehlivé," soudí Ondřej Lubovský z Andersen Consulting.

Nízká důvěra v internetové transakce, kde nejsou obchodujíc strany v osobním kontaktu se projevuje i placení. "Kreditní karty jsou sice nejpopulárnějším způsobem placení ve světových internetových obchodech, čeští zákazníci však stále preferují fakturaci nebo platbu v hotovosti při doručení," řekl Voverka. Bojí se, že by mohli o své peníze přijít

nebo že by mohl někdo zneužít jejich důvěrná data nutná pro komunikaci s bankou.

Podle nedávného průzkumu časopisu Elektronická komerce spolu s Asociací pro elektronickou komerci (APEK) je průměrná investice pro založení internetového obchodu v ČR 750 tisíc korun. "Investice je plně srovnatelná s vybudováním klasického kamenného obchodu," uvedl Pavel Knapp, vedoucí internetových projektů společnosti Computer Press.

Také ke kultivaci trhu je v České republice ještě daleko. Nejčastějšími prohřešky proti certifikačním pravidlům pojmenovává Magazín E-komerce.cz.:

zákazník platí jinou cenu, než o jaké byl ujišťován,

zákazník se nedozví, v jaké lhůtě mu bude dodáno zboží,

přijde jiné zboží, než si zákazník objednal nebo nepřijde vůbec,

obchodník si plete dobu expedice s dobou dodávky,

zákazníkovi není deklarování, že jeho osobní data nebudou zneužita,

v nákupních pravidlech jsou pasáže, které si odporují nebo jsou v rozporu s obchodním zákoníkem,

zákazníkovi je odpírán s kontakt s personálem,

reklamační podmínky obsahují nesmysly a vzájemně si odporující pasáže.

Zdroj: HN z 18. 1. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU