Start masívního obchodu přes internet vyžaduje milióny USD

21.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Domácí obchodníci většinu peněz nevynaloží na technické vybavení, ale na reklamu

Domácí obchodníci většinu peněz nevynaloží na technické vybavení, ale na reklamu. Řada menších firem v ČR je připravena obchodovat přes internet, ale není zde mnoho investorů, kteří by je chtěli financovat, míní Michal Nosek z Fondu rizikového kapitálu. Právě tímto způsobem jsou tyto firmy ve světě běžně financovány a při své první emisi zhodnotí v první den cenu akcií o 121 procent, ostatním se zvýší hodnota jen o 33 procent.

Doba vhodná k masivnímu rozší

ření e-obchodu pro širokou veřejnost však dosud nenastala, soudí Petr Nevický, předseda správní rady společnosti APP. Proto velcí účastníci trhu, k nimž se APP řadí, budou podle jeho názoru jeden až dva roky vyčkávat. Nevický shledává příčiny ve stále vysoké ceně hardwaru i softwaru a nedůvěře k informačním technologiím.

"Skutečný trh se vytvoří, až ceny klesnou a ovládání terminálu nebude o nic složitější než u televizního přijímače," prorokuje Nevický. "Kdo přijde s nápadem, jak podnítit zájem domácností, bude úspěšný," tvrdí. V USA se takovým nápadem stalo například využití internetu v distribuci elektřiny a plynu pro domácnosti. Po zavedení systému začali provideři rozšiřovat nabídku i o spotřební zboží, a dokonce o bankovní úvěry. Ručením za ně byla p

rávě dodávka energií, kterou lze při nesplácení úvěru přerušit.

Tímto směrem se však ubírá jen málo strategií. "Mnoho manažerů považuje za elektronickou komerci pouze prodej zboží po internetu, což je velmi malý segment nabídky možností," říká Nosek. Internet mohou firmy přitom použít k synchronizaci výroby, ke zpracování požadavků na dodavatele, poskytování kvalitního servisu pro zákazníky nebo k přímému prodeji.

Největší zájem mají domácí podnikatelé zatím o tvorbu stránek, kde je kombinován zajímavý obsah - který přitáhne čtenáře - spolu s reklamou - ze které plynou zisky provozovateli takovéto stránky. Náklady na zahájení takového provozu se však podle Noska odhadují na milióny dolarů.

Většina firem, které se do něčeho podobného chtějí vážně pustit, totiž plánuje celosvětovou expanzi - stránka tak musí zaujmout nejen případného českého partnera, ale i obchodníka ve Spojených státech či v Asii. "Většinu peněz spolkne marketing a poplatky celosvětovým přispěvatelům stránek," uvedl Nosek.

Obdobná situace

však podle analýzy firmy KPMG Consulting panuje i ve Velké Británii. "Průměrná částka marketingového rozpočtu věnovaná na e-obchod ve velkých britských firmách spotřebitelského průmyslu činila loni jen 251 tisíc dolarů, což jsou jen dvě procenta tohoto rozpočtu," uvedl partner KPMG Paul Baker. Podle jeho názoru však ani velké firmy a známé značky nemohou zůstat stranou internetu. "Právě nastala doba, kdy by velké společnosti měly na očekávaném podílu on-line nákupů začít dosahovat zisku," míní.

V ekonomick

ém prostředí České republiky však velkým firmám brání v investicích do elektronického obchodování jejich hospodářská situace. Odborníci, které HN oslovily, se domnívají, že domácí společnosti budou mít k této formě podnikání blíže, až projdou restrukturalizací a dostanou nové vedení.

Uživatelé internetu

v ČR (1999)

Odhady odborníků 500 tisíc

Studie firmy IDC 292 tisíc

(z toho studentů 47,6 %)

Zdroj: HN z 21. 1. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU