Obchodů na internetu rychlým tempem přibývá

24.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Najít na českém internetu virtuální obchod, na to bylo ještě před rokem potřeba vynaložit nemalé úsilí

Najít na českém internetu virtuální obchod, na to bylo ještě před rokem potřeba vynaložit nemalé úsilí. Dnes už na internetového surfaře mrkají po otevření nejfrekventovanějších stránek nejrůznější reklamní odkazy lákající k nákupům na síti. Tuto zkušenost potvrzují i odhady poradenské firmy IDC. Jestliže ještě počátkem června nabízelo podle ní on-line prodej tuzemským zákazníkům 400 firem, pak jen v jednom z obchodních center, Vlta

va2000, bylo od září otevřeno 500 nových prodejen. "Jejich celkový obrat přesáhl do této doby hranici jedenácti milionů korun," sdělil Pavel Knap, vedoucí internetových projektů Computer Pressu, který Vltavu provozuje. Na obdobném centru eCity jich od října přibylo dalších téměř šedesát.

TRŽBY LETÍ PRUDCE VZHŮRU

Špičku žebříčku řazeného podle dosaženého loňského obratu obsadily obchody, které se na trhu uchytily již v roce 1998. Vltava.cz nabízí zboží již čtvrtým rokem a Shop.cz dokonce od roku 1994. Tyto obchody se už vypracovaly na úroveň srovnatelnou s průměrným kamenným obchodem - například Vltava.cz, která nabízí literaturu, hudbu a video, je už svým jedenáctimilionovým obratem srovnatelná s běžným knihkupectvím. Příkladem rychlosti růstu tržeb může

být prodejce výpočetní techniky Autocont.cz, jehož tržby se proti předloňsku zvýšily více než sedmkrát a dosáhly 15,7 milionu korun. Na skupinu největších, kteří překročili desetimilionovou hranici, by se však během tohoto roku mohli dotáhnout další.

Třeba počítačový obchod cybex.cz utržil za pouhé tři měsíce existence 1,3 milionu korun. Nebo progolf.cz, který v červenci prodával golfovou výbavu řádově za stokoruny, a v prosinci se z nich staly už statisíce. "Dnes již nenakupují pouze lidé z počítačové bra

nže, ale široká vrstva lidí od manažerů, kteří nemají čas na nákupy v kamenných obchodech, po studenty, kterým jsou nové technologie blízké," míní obchodní ředitel obchod.stranky.cz Jiří Šembera. "Zřetelným impulsem je přístup k internetu zadarmo, poskytovaný od loňského podzimu," dodává Ladislav Semetkovský, ředitel gigamarket.cz, prodávajícího vybavení pro domácnost.

VÝHODA: NÍZKÉ CENY A MOŽNOST SROVNÁNÍ

Za hlavní lákadla pro zákazníky považují provozovatelé internetových obchodů hlavně nižší ceny a širší sortiment. "Na síti koupíte nejnovější hit stejně jako raritu, kterou v kamenném obchodě nikdy neseženete. Roli hraje také stále rozšířenější dodávka zboží až do domu," míní Pavel Knap. Někdy se ve výhodu promění i anonymní prostředí internetu, které

jinak kupující spíše odrazuje. "Do našeho obchodu láká zákazníky anonymita při nákupu, která jim v jiném obchodě může scházet," míní Petr Valenta z prodejny prezervativů na kondom.cz/kondomerie.

Pro letošní rok počítají obchodníci s dalším růstem tržeb i počtu nakupujících, i když konkrétní cíle žádný z nich neuvedl. V konkurenčním boji chce letos většina uspět širším sortimentem, lepším zpracováním stránek a podrobnějšími informacemi o nabízeném zboží. Asi třetina plánuje investici do internetové reklamy,

jen minimálně se objevoval záměr propagace v odborném tisku. Silnější tlak na úroveň cen vyvíjí služba srovnávající u konkrétního typu výrobků nabídku jednotlivých internetových prodejen.

Takový servis je v zahraničí poměrně běžný, na českém webu funguje od poloviny října na centrum.cz. V databázi je nyní přes 600 tisíc položek z 320 tuzemských obchodů a před Vánocemi tyto stránky zhlédlo denně přes 40 tisíc návštěvníků. "Tato služba významně posouvá výhody internetových obchodů proti klasickému nakupování.

Kupující na síti zadá konkrétní zboží a pak si může vybrat produkt za nejnižší cenu nebo s nejlepším servisem," míní Oldřich Bajer z marketingu firmy NetCentrum.

MNOHO ZISKŮ ZATÍM SÍŤ NEPŘINÁŠÍ

Z obchodníků, kteří byli ochotni mluvit o svých ziscích, polovina přiznává, že hospodaří se ztrátou, zbývající tvrdí, že si na sebe jejich obchod vydělá. "Největší internetové obchody v zahraničí v prvních letech provozu věnovaly nemalé částky na vývoj softwaru a na reklamní kampaň. České prodejny nemají důvod b

ýt ztrátové, neboť náklady na provoz prodejny jsou při využití už vyvinutého softwarového řešení nízké," míní Zdeněk Koblic z firmy Hitecom, která se věnuje vytváření internetových obchodů na zakázku.

Většina prodejců věří, že internet nabízí svou velikostí místo i pro menší podnikatele a že se v tomto oboru nebude opakovat koncentrace v rukou velkých zahraničních firem, podobně jako třeba v maloobchodu. "Během několika let vliv zahraničí určitě zesílí. Investice do zřízení a provozu velkého internetového o

bchodu jsou přece jen nižší než u sítě hypermarketů. Proto předpokládám, že na internetovém trhu najdou svůj prostor i dobré ryze české obchody," shrnuje názor většiny Petr Šebek z obchodni-dum.cz.

Zdroj: MF Dnes z 24. 1. 2000




Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU