Češi na rady a doporučení finančních poradců dají více než evropští sousedé. Ať už si sjednávají svoje první pojištění anebo jen mění produkt či pojišťovnu, je patrné, že tuzemští finanční poradci mají oproti zahraničí na klienta při výběru velký vliv. Tento typický trend odhalil nejnovější průzkum České asociace pojišťoven (ČAP).
Změna pojišťovny
Od kvalitních finančních poradců očekávají Češi odbornou pomoc při výběru vhodného finančního produktu, individuální přístup i finanční a časovou úsporu. Na jejich rady dá 55 % Čechů. O něco ostražitější jsou Slováci (48 %), ve zbylých státech Evropy preferuje poradenství zprostředkovatelů v průměru 35 % populace. Z průzkumu dále vyplývá, že pokud Češi mění smlouvu životního pojištění a zároveň pojišťovnu, ve 38 % případů je to právě z důvodu doporučení jejich poradce. Vcelku pozitivní zjištění je, že pouze ve 13 % případů stojí za změnou pojišťovny nespokojenost se službami.
Čtěte také
Předčasné rušení pojistek přináší daňové nevýhodyJak si vybrat pojišťováka a pojišťovnu
Co byste měli vědět před zrušením pojistné smlouvy
Procházka: Největší riziko vážných onemocnění hrozí lidem nad 50 let věku
Bude prodej pojištění solidnější?
Rozčtvrcení, nebo úrok – historie pojišťovnictví ve světě i u nás
Přepojišťování je výrazným trendem pojistného trhu
O takzvaném přepojišťování pojistných smluv, výrazném trendu českého pojistného trhu, svědčí fakt, že jen za posledních pět let změnilo v ČR svého poskytovatele životního pojištění 25 % klientů, zatímco v ostatních evropských státech jen 8 % klientů. Na rady přicházející od poradců dávají častěji ženy, které celkově preferují osobní jednání. Muži si radit od jiných tolik nedávají a informace si raději sami vyhledávají individuálně na internetu. Přepojišťování spočívá v tom, že poradce doporučí klientovi ukončit jedno životní pojištění (zpravidla předčasně) a sjedná mu novou pojistnou smlouvu. Netřeba zdůrazňovat fakt, že se většinou jedná o postup pro klienta nevýhodný, a počínání poradce, které bývá motivováno provizemi, balancuje na hraně etiky.
Klienti často neznají důsledky předčasného zrušení životní pojistky
Průzkum ČAP v návaznosti na změnu pojistitele u produktů životního pojištění upozorňuje na skutečnost, že 26 % klientů, kteří mají sjednané životní pojištění, stále netuší, jaké má pro ně důsledky předčasné zrušení životní pojistky. Životní pojištění je konstruováno jako dlouhodobý produkt a každé předčasné ukončení sjednané smlouvy znamená nedodržení pojistných podmínek a pro klienta ztrátu, nikoli úsporu. Kromě výplaty předem stanovené částky ztratí klient jistotu pojistné ochrany a krytí životních rizik.
Čtete pojistné podmínky?
Všeobecné pojistné podmínky a jak je číst
Zvláštní pojistné podmínky a jak je číst
Pozor na nepoctivé poradce
„I přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu bohužel objevují i tací, pro které je větší motivací jejich profit než spokojenost klienta,“ doplňuje manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová a radí: „Pokud se klient domnívá, že jeho pojistná smlouva je zastaralá a neodpovídá jeho potřebám, měl by kontaktovat pojišťovnu a poradit se o možných úpravách. I v období ztížené finanční situace je zrušení pojistné smlouvy to nejméně vhodné řešení. Moudřejší je požádat pojišťovnu o odklad plateb, snížení pojistného, jeho přerušení nebo se dohodnout na jiném řešení.“
Interview k tématu:
Svatošová: Počet stížností na nekalé praktiky finančních poradců setrvale roste
Jak vybrat dobrého pojistného poradce nebo zprostředkovatele?
- Věnujte pozornost dobrým zkušenostem svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou každého dobrého poradce je osobní doporučení spokojených klientů.
- Buďte alespoň částečně informováni o pojistných produktech a ptejte se svého poradce na vše, čemu nerozumíte. Informace si porovnejte s těmi, které jste získal z oficiálních a nezávislých zdrojů. Pokud vám nebude schopen odpovědět, raději se obraťte na jiného.
- Neukvapujte se a nenechte se přesvědčit emocionálními argumenty. Finanční poradce, který na vás naléhá prostřednictvím emocionálních argumentů, zřejmě nemůže najít ty faktické.
- Důvěřujte, ale prověřujte a porovnávejte. Nikdy se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky.
- Říká se, že čas jsou peníze. V případě uzavírání smluv dlouhodobějších produktů to platí dvojnásob. Nechte si po předložení smlouvy nějaký čas na rozmyšlenou a nezapomeňte si prostudovat pojistné podmínky.