Konečné výsledky Budějovického Budvaru za loňský rok potvrdily celoroční firemní trend: rostly tržby, zisk, výroba i domácí prodeje, naopak poprvé v devadesátých letech poklesl export. Tržby dosáhly 2,39 miliardy korun, hrubý zisk se zvýšil o sedmnáct procent na 478 milionů. Budvar, po fúzi Plzeňského Prazdroje s Radegastem tuzemská pivovarnická trojka, zvedl výstav meziročně o 7,6 procenta na 1258 tisíc hektolitrů. Z toho doma prodal 767 tisíc hekt
olitrů, což je o pětinu více než rok předtím.Vývoz - 491 tisíc hektolitrů však více než o sedm procent poklesl. Navzdory tomu si Budvar nejen udržel nálepku největšího domácího exportéra piva, ale kvůli výraznějšímu poklesu vývozu u konkurence si tuto pozici ještě upevnil; etiketu Budweiser Bier nesla třetina z celého českého vývozu, loni to bylo třicet procent. "Na exportu se nejvíce projevily potíže v Rusku, Německu a na Slovensku," sdělil generální ředitel Budvaru Jiří Boček. Přes Německo, největší zahr
aniční trh Budějovických, se loni přehnala cenová válka tamních pivovarů. Například cena jedné přepravky o 24 třetinkových lahvích následkem toho spadla asi z 26 marek zhruba na dvacet. Budvar přitom ceny nezměnil a zůstal na osmadvaceti markách. "Naši značku prezentujeme jako prémiový ležák, v žádném případě se nehodláme cenově podbízet," objasnil strategii Boček.Budvar však v cizině zaznamenal i několik úspěchů, především na právním poli ve známkoprávních sporech s americkým kolosem Anheuser Bush. Odbyt také rostl o desítky procent na objemově menších trzích - ve Francii, v Polsku a ve Švýcarsku. Za úspěchem na domácím trhu stojí masivní investice do budování vlastní distribuční sítě, které loni dosáhly 176 milionů korun; letos to má být dalších dvě stě m
ilionů. Pro Budvar, který v devadesátých letech proinvestoval takřka dvě miliardy korun, to znamená změnu priorit - ještě nedávno totiž veškeré investice směřovaly do výrobních technologií.Zdroj: MF Dnes z 26. 1. 2000