Zpožděných i zrušených letů jsou stovky do roka a důvody mohou být různé. To, co mnozí zákazníci aerolinií však nevědí je, že jim v mnoha případech vzniká nárok na finanční odškodnění nebo náhradu letu. Stanovuje to Směrnice Evropské Unie.
Nebojte se přihlásit o odškodnění
„Odškodnění se týká případů, kdy je let zpožděn o více než tři hodiny, pokud klienti nebyli včas informováni o zrušení letu, jestliže byl let přesměrován, či když letecká společnost prodala více letenek, než bylo volných míst a klientům nabídla přepravu jiným letem,“ řekl Josef Trejbal z Letušky.cz.
Čtěte také:
Kde najít levné letenky nejen pro studenty?
Smysluplné cestovní pojištění
Ušetřete na cestování po Evropě, jen musíte vědět jak!
Například pokud je let zpožděn přes noc, letecké společnosti zajišťují přenocování v hotelech na letištích a poskytují cestujícím stravu nebo příspěvek na ni. V případě, že došlo ke zpoždění letu o tři a více hodin, má zákazník právo na úhradu škody podle vzdálenosti letu, a to ve výši od 250 do 600 EUR. Takové finanční odškodnění se ale netýká zpoždění z důvodu mimořádné události jako je živelná pohroma. Stejně tak zákazník nedostane zpět své peníze, pokud mu změna letu byla ohlášena čtrnáct dní předem. O odškodnění je dobré se přihlásit do třiceti dnů od dané události. „Avšak přihlásit se a žádat kompenzaci mohou klienti vznést až do 24 měsíců od zpožděného letu. Klientům bych doporučil vyhledat firmu, která se na vymáhání náhrad specializuje,“ upozornil Josef Trejbal z portálu Letuška.cz
Zavazadlo si připojistěte
Ještě běžnější škodnou událostí při cestování letadlem bývají poničená nebo ztracená zavazadla. „Škodu na zavazadle nebo jeho ztrátu je nutné ohlásit do 7 dní od události. V případě zpoždění zavazadel je pak nutné přihlásit se o odškodnění do 21 dní,“ řekl Josef Trejbal. Takovou záležitost nelze příliš ovlivnit, nicméně je možné alespoň předejít finančním ztrátám, které ze situace vyplývají. Není proto od věci si zavazadla před cestou pojistit. Cestovní pojištění stojí doslova pár korun a v takovém případě se mnohonásobně vyplatí. „Pokud si k pojištění zákazník sjedná i asistenční službu, ušetří si kolotoč zařizování a jediným telefonátem vyřeší své těžkosti ohledně ztráty nebo poškození zavazadla,“ uzavřel Josef Trejbal.
Kompletní seriál článků o právech na dovolené
Cestou, necestou, kde jsou naše práva na dovolené?
Cestovní smlouva a její náležitosti
Místo mne pojede brácha: změna cestovní smlouvy
Podmínky zvýšení ceny zájezdu
Pomoc v nesnázích na dovolené