Všechny penzijní společnosti musí splňovat stejné zákonné podmínky pro zajištění důchodového spoření. Některé mají ale lepší předpoklady dosahovat dobrých výsledků s ohledem na získané zkušenosti. Klienty může oslovit i individuální přístup zaměstnanců nebo rozsáhlá síť poboček.
Mnohé z argumentů, které potenciální klienti zvažují, mají společný jmenovatel – důvěru. „Klienti chtějí vědět, že jejich peníze jsou v dobrých rukách a že se o ně stará někdo, kdo odvětví rozumí. To, že polovina klientů vstoupila do druhého pilíře prostřednictvím PSČP, je důkazem, že naší značce klienti věří,“ říká Libor Pergl, ředitel pro obchod a marketing Penzijní společnosti České pojišťovny. O stabilitě a schopnostech společností hovoří například jejich velikost – podíl na trhu, objem spravovaných prostředků nebo počet klientů. Společnosti, které jsou na trhu dlouho, mají zkušenosti, které jsou důležité pro dlouhodobé plánování nebo řešení nestandardních situací.
Důležitá je samozřejmě i samotná nabídka produktu – nastavení investičních strategií. Vedle toho jsou ke zvážení i speciální nabídky, např. ve formě garance vkladů nebo odpuštění poplatků.
Pro výběr penzijní společnosti může být rozhodující jednoduše i to, zda je potenciálnímu klientovi sympatická. Ve výhodě jsou společnosti, se kterými už má klient pozitivní zkušenost a ví, že komunikace s nimi je bezproblémová. Klienti, kteří nemají dostatek času, jistě ocení, když nemusí pokaždé na pobočku a mohou se obrátit na call centrum, zjistit informace na internetu nebo na nejbližší poště.
Reformovaný penzijní systém nabízí vysokou míru individuality. Lidé se mohou rozhodnout, jestli se budou spoléhat jen na snižující se státní penze, nebo si penzijně přispoří ve III. pilíři a zda vstoupí do druhého pilíře. Klienti penzijních společností si navíc mohou v obou pilířích zvolit investiční strategii, která bude nejlépe vyhovovat jejich naturelu.
Kdo by se nakonec přeci jen obával, že si nevybere správně, toho může uklidnit skutečnost, že zvolenou strategii nebo penzijní společnost může v průběhu let změnit. „Vyplatí se vstoupit do druhého pilíře a následně optimalizovat spořicí strategii podle klientových možností, než nevstoupit a ve stáří toho litovat,“ doporučuje Libor Pergl.
Klíčové otázky, podle kterých vybrat správnou penzijní společnost
- Nabízí penzijní společnost jen Důchodové spoření, nebo k němu nabízí i něco navíc (záruky, nulové správní poplatky)?
- Kolik klientů je u penzijní společnosti? O jaký objem peněz se stará?
- Jedná se o nově založenou společnost nebo o zavedenou značku? Má ekonomické zázemí stabilní finanční skupiny?
- Má penzijní společnost dlouholeté zkušenosti s obhospodařováním klientských úspor?
- Jak penzijní společnost komunikuje se svými klienty? Mají její klienti dostatek informací?
- Jaká je dostupnost poboček penzijní společnosti ve vašem místě bydliště?