Svého historické
ho maxima dosáhly v loňském roce výdaje na reklamu. Podle předběžných odhadů společnosti IP Praha činily 12,56 miliardy korun. Proti roku 1998 tak vzrostly o 240 milionů Kč. Nárůst ovlivnily zejména výdaje pojišťoven na kampaně k povinnému ručení, které se nakonec vyšplhaly na 600 až 750 milionů korun. I na dynamickém reklamním trhu se tedy projevila ekonomická situace země. Investice totiž rostly pomaleji než inflace, když inzerenti investovali o 1,9 procenta více než v loňském roce, zatímco meziroční míra inflace dosáhla 2,1 procenta. Největší část výdajů na reklamu získala televize těsně sledovaná tiskem. Tato dvě média si mezi sebe rozdělila více než 83 procent celkového objemu investic.V loňském roce se zvýšil zájem i o reklamu v rozhlase. Největší růst nicméně zaznamenal internet, kde se výdaje zvýšily o 100 procent. Dobrou zprávou se pro reklamní průmysl stalo udělení licence pro třetího operátora sítě mobilních telefonů. Rovná se totiž příslibu nemalých investic do reklamního trhu. V listopadu se v
Praze poprvé konala mezinárodní soutěž EUROEFFIE. V jejím rámci byly již potřetí uděleny i české EFFIE. Nejvyšší ocenění získaly kampaně pro Vitanu agentury Leo Burnett a Paegas agentury EuroRSCG. Porota hodnotila nejen kreativitu, ale především ekonomický přínos reklamy. Kreativita je hlavním měřítkem při posuzování prací v soutěži Louskáček. V loňském ročníku, který se konal v březnu, udělila porota historicky nejnižší počet cen. Jediná hlavní cena byla udělena v kategorii reklamní tiskoviny.Odnesla si ji
agentura Young & Rubicam za práci pro značku Gambrinus. Až v říjnu začala Asociace televizních organizací (ATO) poskytovat výsledky měření sledovanosti českých televizí. Peoplemetrové údaje jsou klíčovým ukazatelem, podle kterého se agentury rozhodují při zadávání reklamy. Situace na trhu se zkomplikovala poté, co vysílání TV Nova převzala v srpnu CET 21 Vladimíra Železného. Konec diskriminace zahraničních firem v pořádání spotřebitelských soutěží přinesla v únoru schválená novela zákona o loteriích. Znamená však i konec šancí českých spotřebitelů vyhrát skutečně atraktivní ceny. Přinesla totiž výrazné omezení celkového objemu výher i výše jednotlivé výhry.Zdroj: LN z 28. 1. 2000