Česko i Slovensku mají společné, že od letošního roku došlo ke zvýšení daňové povinnosti občanů mající nadstandardní příjmy. Nadále však platí, že naprostá většina Čechů použije při výpočtu odvodu na dani z příjmu fyzických osob 15% sazbu daně a na Slovensku 19% sazbu daně.
Jak je to v Česku u vyšších příjmů?
V Česku je od roku 2013 zaveden solidární příplatek, který je upraven v § 16 zákona o dani z příjmu. Při výpočtu daně se daň zvýší o solidární příplatek, který činí 7% z částky nad 48násobek průměrné mzdy. Za rok 2013 se tedy solidární příplatek odvádí z částky nad 1 242 432 Kč. Naprostá většina Čechů tak odvádí na dani z příjmu fyzických osob 15 % z daňového základu a při výpočtu daňové povinnosti je uplatněná "rovná sazba daně".
- Na rozdíl od Slovenska se však v Česku počítá zaměstnancům daň z příjmu fyzických osob ze superhrubé mzdy, tj. hrubé mzdy zvýšené o sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem. Zaměstnavatelé odvádí za svého zaměstnance 25 % na sociálním pojištění 9 % na zdravotním pojištění, v souhrnu tedy 34 %.
- Od výsledné daňové povinnosti se odečítá sleva na dani na poplatníka, která činí 24 840 Kč za rok (2 070 Kč měsíčně).
Jak je to na Slovensku?
Zvýšené 25% sazbě daně z příjmů fyzických osob podléhají na Slovensku v letošním roce příjmy nad 176,8násobek životního minima, pro rok 2013 je to částka 34 401,74 €. Naprostá většina Slováků odvádí na dani z příjmů fyzických osob 19 % z daňového základu a při výpočtu daňové povinnosti je uplatněná "rovná sazba daně".
- Daň z příjmu fyzických osob se u zaměstnanců na Slovensku počítá z jejich hrubé mzdy.
- Daňovým základem je hrubá mzda snížená o povinné odvody na pojistném (sociálním a zdravotním pojištění placené zaměstnancem) a nezdanitelnou položku na poplatníka.
- Nezdanitelná položka na poplatníka 3 644,76 euro (303,73 euro měsíčně).
Výpočet daně z příjmu fyzických osob u průměrné mzdy
Na zvoleném příkladu si vypočítáme, kolik (v % z hrubé mzdy) zaplatí na dani z příjmu fyzických osob zaměstnanec pracující za průměrnou mzdu v Česku a na Slovensku. Výpočet je proveden u svobodného, bezdětného zaměstnance, který neuplatňuje žádné další daňové slevy nebo odpočty. V jiných konkrétních situacích by byly výsledky samozřejmě jiné. Efektivní zdanění si vypočítáme u průměrné mzdy v Česku a na Slovensku za první pololetí letošního roku.
- Průměrná mzda v Česku za první pololetí roku 2013 činí 24 503 Kč.
- Průměrná mzda na Slovensku za první pololetí roku 2013 činí 804 euro (20 832 Kč).
Výpočet efektivního zdanění u průměrné mzdy v Česku
Text | Částka |
---|---|
Hrubá mzda |
24 503 Kč |
Superhrubá mzda (24 503 Kč x 1,34, zaokrouhleno na sta nahoru) |
32 900 Kč |
Daň z příjmu fyzických osob (32 900 Kč x 15 %) |
4 935 Kč |
Sleva na poplatníka (za rok 24 840 Kč, měsíčně 2 070 Kč) |
2 070 Kč |
Záloha na daň z příjmu fyzických osob (4 935 Kč - 2 070 Kč) |
2 865 Kč |
Efektivní sazba daně z příjmu (2 865 Kč: 24 503 Kč) |
11,69 % |
vlastní výpočet autora
Výpočet efektivního zdanění u průměrné mzdy na Slovensku
V přiložené tabulce máme vypočtenu efektivní sazbu daně na Slovensku u slovenské průměrné mzdy. Na doplnění si uvedeme i efektivní sazbu daně u mzdy ve výši 946 € (odpovídá české průměrné mzdě 24 503 Kč). Efektivní zdanění u mzdy ve výši 946 € činí 10,36 %, což je rovněž méně než v Česku.
Text | Částka |
---|---|
Hrubá mzda |
804 € |
Povinné pojistné (sociální pojištění 75,40 € a zdravotní pojištění 32,16 €) |
107,56 € |
Nezdanitelná položka na poplatníka (za rok 3 644,75 euro, měsíčně 303,73 euro) |
303,73 € |
Základ daně (804 € - 107,56 € - 303,73 €) |
292,71 € |
Daň z příjmu fyzických osob (292,71 € x 19 %) |
74,62 € |
Efektivní sazba daně z příjmu (74,62 €: 804 €) |
9,28 % |
vlastní výpočet autora
Jak jsme si na názorném příkladu vypočítali, tak bezdětný zaměstnanec pracující za průměrnou mzdu má efektivní sazbu daně z příjmu fyzických osob nižší na Slovensku než v Česku o 2,41 %. A to přestože je ve výpočtu počítáno s nižší sazbou daně z příjmu fyzických osob o 4 %. Důvodem je rozdílný výpočet daňové povinnosti. Při výpočtu daně z příjmu fyzických osob tak nerozhoduje pouze sazba daně, ale i způsob výpočtu.