Pro velké mezinárodní firmy není Praha zdaleka nejpřitažlivějším městem střední Evropy. Přední světové koncerny v současné době silně koncentrují své řídící aktivity do center jednotlivých světových regionů. Jak se zatím ukazuje, za sídlo svých středoevropských centrál firmy častěji než českou metropoli volí Budapešť či Vídeň. Typickým příkladem je americký chemický gigant Procter & Gamble, který nedávno zřídil své ředitelství pro střední Evropu v maďars
kém hlavním městě. Budapešť si pro své středoevropské ústředí vybrala také PepsiCola. Dalším, kdo připravuje novou organizační strukturu, je její hlavní konkurent CocaCola. Podle mluvčího její pražské pobočky Milana Luzuma připravuje firma dvě operační skupiny v Evropě. "Pro západní Evropu zůstane vedení v Londýně. Střední Evropa bude společně s Eurasií řízena z Vídně," vysvětluje Luzum.Ztráta pr
estižeVedle CocaColy, která vlastní značku a knowhow, existuje ještě stejnojmenná firma, která známý nápoj vyrábí a balí. Ta má středoevropské sídlo rovněž v Budapešti. Francouzský Michelin řídí aktivity ve střední a východní Evropě pro změnu z Varšavy. Podle ekonomů zůstává Praha pozadu proto, že Maďarsko má mezi zahraničními firmami daleko lepší pověst než ČR a je na tom momentálně lépe i hospodářsky. Je otevřenější a budapešťská burza je daleko zajímavější než pražská. "Budapešť, Varšava a Vídeň jsou víc na východ, tedy blíže Balkánu, Rusku a Ukrajině, to je výhoda," připomíná Jan Sůsa z Baader Securities.
Geo
grafický handicap Prahy se podle Sůsy mohl zmírnit politickou cestou. "To se ale nikdy nedělalo. Náskok Prahy před ostatními z počátku devadesátých let nebyl využit," tvrdí. V současné době se zakládání středoevropských ústředí světových firem velmi urychlilo. Lze tedy očekávat, že přirozená konkurence středoevropských metropolí ještě přitvrdí. Odborníci očekávají, že sídlem většiny firemních středoevropských ústředí se stane Budapešť. Podle ekonomů tak Praha může přijít o stovky pracovních míst.Důležitější ale je, ž e přichází o prestiž. Přítomnost regionální centrály je podle odborníků velmi důležitá. Tvrdý dopad může mít tento trend na firmy, které jsou na rozhodovacích orgánech nadnárodních firem závislé, jako jsou například reklamní a poradenské firmy
a agentury public relations. Z Prahy do Budapešti kvůli tomu například stěhuje své hlavní aktivity reklamní firma Saatchi & Saatchi.Zdroj: LN z 3. 2. 2000