Na trvalý růst zatím ekonomika nemá

04.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

OECD kritizuje vysokou míru zdanění a neúnosný sociální systém České republiky

OECD kritizuje vysokou míru zdanění a neúnosný sociální systém České republiky

Neefektivní daňový systém, nahromaděné problémy v podnicích a netransparentní veřejné rozpočty mohou oživení hospodářství

ohrozit. Přestože se ekonomika vzpamatovala z krize z roku 1997, pro udržitelný růst je nezbytná řada kroků v oblasti legislativy a fiskální politiky. Vyplývá to ze zprávy o České republice, kterou včera vydala v Paříži Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Nejzásadnější je kritika fiskální politiky. Největší odpor OECD vzbuzují návrhy na vytvoření mimorozpočtových fondů včetně státního penzijního fondu. "Zkušenosti ukazují, že takové fondy mají tendenci vytvářet značné rozpočtové deficity, protože jsou méně vystaveny politickému dohledu a podléhají mnohem slabším kontrolním mechanismům než výdajové programy zahrnuté do státního rozpočtu," uvádí zpráva OECD. Náměstek ministra práce a sociálních věcí Luděk Rychlý však potvrdil, že MPSV př

ipravuje návrh na založení tzv. Sociální pojišťovny, která by měla zajišťovat výběr a výplaty důchodů a ostatních sociálních dávek. Na založení této instituce MPSV požaduje minimálně 41 miliard korun z privatizačních příjmů.

Zpráva OECD se věnuje i otázce rostoucí nezaměstnanosti. Rychlejší restrukturalizace podle OECD povede sice k vyšší nezaměstnanosti a nižší spotřebitelské poptávce a následně možná krátkodobě k nižšímu růstu, ale později by měla přinést dynamičtější růst.

"Naši politici by si ale měli všimnout konstatování, že celkové daňové břemeno v ČR je vyšší, než bylo v jiných zemích v rámci OECD, když byly na úrovni vývoje dnešní ČR," upozornil Martin Čihák z Komerční banky. Organizace konstatuje, že pokles daní by mohl vést k významným dlouhodob

ým přínosům. Současně by však ČR musela snížit veřejné výdaje. Struktura příjmů do rozpočtu by se měla podle OECD změnit z vysoké váhy příspěvků na sociální zabezpečení ve prospěch osobních daní.

Ušetřena kritiky OECD nezůstala ani centrální banka. Ta by neměla v žádném případě zvyšovat úrokové sazby v reakci na případný inflační růst. Co je však podstatnější, ČNB má více vysvětlovat veřejnosti své úspěchy či spíše neúspěchy v oblasti cílování inflace. Národní banka by se měla také více soustředit na střed

nědobé cíle. S názorem organizace souhlasí i člen bankovní rady Miroslav Hrnčíř, který uvedl, že je na správné cestě, aby splnila střednědobý cíl pro konec roku 2000. "Určitý problém současné doby spočívá v tom, že ze střednědobého cíle na rok 2000 se fakticky stal cíl krátkodobý, protože do jeho (ne)strefení zbývá již jen 11 měsíců," varoval Čihák. Podle něj je sice možné, že se s čistou inflací strefí do cílového pásma, ale tato pravděpodobnost je menší než jedna polovina. "Ze strany proto není zcela bez rizika tvrdit, že letošní střednědobý cíl se jí podaří po neúspěších v letech 1998 a 1999 strefit," konstatoval Čihák.

Studie neobsahuje nové prognózy a opakuje listopadové odhady z pololetní zprávy Economic Outlook. Ta v ČR pro letošek předpovídá ekonomický růst 1,4, v roce 2001 pak zrychlení tempa růstu HDP na 2,3 procenta .

Doporučení OECD pro Českou republiku:

Vláda se musí zdržet jakýchkoliv sociálně motivovaných zásahů do činnosti Revitalizační agentury

ČNB by neměla zpřísňovat měnovou politiku a měla by více vysvětlovat svá rozhodnutí veřejnosti

fiskální politika by měla být přísnější, stát by měl omezit tvorbu mimorozpočtových fondů

minoritní akcionáři si zaslouží větší ochranu, pro akvizice by měla platit přísnější pravidla

nový zákon o konkursu a vyrovnání musí najít s

vé praktické uplatnění

stát musí zavést transparentní mechanismus tvorby cen a zajistit rychlý přechod k tržním cenám

úroveň sociálních dávek by měla víc odpovídat úrovni mezd a produktivity v hospodářství, stát musí podporovat a kontrolovat aktivní hledání zaměstnání

současná struktura daňových příjmů by se měla změnit (v současné době mají vysokou váhu příspěvky na sociální zabezpečení, zatímco podíl osobních daní z příjmů a majetkových daní je nedostatečný)

.

Zdroj: HN z 4. 2. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU