Konec roku je obdobím bilancování také pro pojišťovnu GENERALI a její likvidátory. Situace, které možná na počátku vypadaly hrozivě, byly vypořádány a stávají se minulostí. Už jen sama hlášení, kdy klienti popisují škodní událost, mohou být úsměvná.
„Příčina vzniku škody: Asi nedopatřením,“ uvedl ve své zprávě jeden z klientů a popsal škodní událost: „Uklízečka utírala prach. Když se natahovala, spadlo koště, které rozbilo sklo. Utíráním také sepla mikrovlnku, kde byl rohlík, který shořel, a mikrovlnka vyhořela.“
Jiná klientka popsala požár na balkóně vlastními slovy: „Kouřili jsme vodní dýmku a dcera dala zbytek uhlíku na balkon. Ve tři ráno se ozvala obrovská rána, okno prasklo a za ním půlmetrové plameny! V rozespalosti jsem myslela, že to jsou snad teroristi! Ale vždyť bydlíme ve 4. patře... Nicméně jsem oheň uhasila, málem u toho ještě zašlápla našeho pejska, a pak do rána moc nespala. To ze strachu, jestli jsem to uhasila dobře. Tu spoušť bych vám za denního světla nepřála vidět!“
Neviditelné auto
A úsměv mohou vyvolat i popisy dopravních nehod. Jeden z řidičů popsal setkání s neviditelným autem: „Stál jsem na křižovatce a dával přednost vozidlům na hlavní silnici. Najednou, kde se vzalo, tu se vzalo, přijelo neviditelné auto, narazilo do mého vozidla a zase zmizelo.“
Další případ dokládá, jak moc může být řidič nečekanou havárií popleten. Původní hlášení škody na služebním vozidle uvádělo, že řidič vjel do příkopu, kde poškodil blatník a světlo, když narazil do stromu. Přestože na místě ležely úlomky světla a kůra stromu byla odřená, likvidátorům bylo jasné, že tak se nehoda nestala. Firma se odvolala s tvrzením, že jejich řidič rozhodně nechtěl podvádět, ale kvůli špatné komunikaci nebyl pochopen. Pravda měla prý být taková, že se před vozidlo připletlo stádo volně se pohybujících koní a jeden z nich si na auto sedl. Což se tentokrát snažili doložit fotografiemi volně pobíhajících koní kolem auta.
Jeden ze záznamů popisuje pouhé manévrování na parkovišti, dnes úsměvné, ale ve skutečnosti mohlo jít o zdraví. Klient uvedl: „Paní při snaze zaparkovat nabořila nejdřív jeden a následně i druhý vůz. Když pochopila, že se na vybrané místo nevejde, snažila se zaparkovat v mezeře vedle mého vozu. Přitom ale nacouvala do třetího auta. Vystoupil jsem z vozu a chtěl paní navést, jenže ona si spletla rychlosti a přimáčkla mě k vozu. Při vystupování z auta mě pak udeřila dveřmi do hlavy. Víc už si nepamatuji.“
Pozor na intimní partie
Bizarní úrazy potkaly klienty GENERALI také na cestách. Jedna dívka byla v Řecku ošetřena pro popáleniny na hýždích, jejichž příčinou byl výbuch zapalovače, ke kterému došlo na pláži vlivem horka. Náklady na ošetření byly vyčísleny na 400€.
Jinou, velmi delikátní nepříjemnost zažil cestovatel na moři. Klient byl na třítýdenní dovolené v Karibiku, kde se s kamarády plavil na jachtě. Na volném moři asi kilometr od pobřeží se rozhodl vykoupat „na Adama“. Po chvíli ve vodě měl pocit, že se mu něco otřelo o tělo a začal cítit palčivou bolest v intimních partiích. Po návratu na jachtu zjistil, že má v oblasti přirození několik drobných kousanců. Vidět prý byly i stopy po zubech. Vyhledal tedy na břehu ošetření a místní lékaři mu nakonec diagnostikovali alergická reakce na pokousání neznámým mořským živočichem. Neobvyklý zdravotní problém pomohla vyřešit mast, kterou následně používal.
Vánoční stromky už nehoří
Kuriózní nepříjemnosti, které bývaly spojovány s Vánocemi, prakticky vymizely. Vánoční hašení s „minimaxem“ už se dnes vyskytuje jen ve vzpomínkách a vánočních písničkách. S příchodem elektrických světýlek odpadla hasičům spousta výjezdů. Přesto se stále o svátcích dějí nepříjemnosti, které pak musí řešit pojišťovna.
„Příčiny škod se postupně mění,“ konstatuje Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny GENERALI. „Před dvaceti lety bývaly poměrně časté zejména požáry způsobené svíčkami na vánočních stromečcích. V současnosti převažují zejména vodovodní škody či škody způsobené tíhou sněhu. Požárů je oproti minulosti minimum. Pokud už k nim dojde, bývá zpravidla příčinou svíčka na adventním věnci,“ dodává Jiří Cívka.
Mezi nejčastější sváteční pohromy tak patří takzvané vodovodní škody způsobené mrazem, popřípadě škody způsobené tíhou napadaného sněhu. V posledních letech také roste počet škod z odpovědnosti – škody způsobené lyžaři. Čeští lyžaři jsou v Evropě považováni za jedny z nejšikovnějších a nejzodpovědnějších. Také proto v posledních letech roste počet těch, kteří si pojištění odpovědnosti za škody sjednávají. Jejich zimní dovolená tak je mnohem klidnější, případné nepříjemnosti řeší pojišťovna. U Generali je odpovědnost možno připojistit k cestovnímu pojištění (v případě vycestování za lyžováním do zahraničí) nebo si ji sjednat společně s pojištěním domácnosti. V takovém případě pomáhá řešit nejen odpovědnostní škody v běžném občanském životě. Pojistné krytí je možné rozšířit například i na odpovědnost vlastníka nebo opatrovatele zvířete.
Dnes sice již hasiči nevyjíždějí na Štědrý den k hořícím stromečkům, ale někdy stačí malá nepozornost a vánoční požár je tu. Jeden z případů pojišťovny Generali popisuje její tiskový mluvčí Jiří Cívka: „Rodina si během vánočních svátků přitápěla v krbových kamnech. Protože se nikomu nechtělo do mrazu, vysypal někdo z rodiny žhavý popel do otevřené popelnice hned za dveřmi rodinného domu. Silný vítr rozfoukal popel do blízkého okolí a mimo jiné i na naštípané dřevo, které bylo uskladněno u obvodové stěny domu. Vzniklý požár poměrně rychle zachvátil nejen dřevo, ale postupně také střechu, neboť šlo o bungalov - přízemní domek. Oheň postupoval na okna, vchodové dveře a stále dál. Rodina se v době vzniku požáru nacházela na druhé straně budovy. Na to, že hoří, přišli členové rodiny příliš pozdě. Celou situaci tak museli řešit hasiči.“