Z členských zemí OECD je rovná sazba daně z příjmu zavedena pouze v Česku (nezohledňujeme-li solidární daň, stejně jako je tomu v databázi OECD), Estonsku a Maďarsku. Od roku 2013 zavedlo progresivní zdanění i Slovensko, kde jsou nyní dvě sazby daně. V ostatních členských zemích OECD je zavedeno progresivní zdanění, kdy s rostoucím příjmem stoupá i efektivní zdanění (poměr mezi výši daně a příjmem). Příjmy ve vyšších daňových pásmech podléhají totiž vyšším daňovým sazbám.
Rozdíly mezi zeměmi jsou značné?
Přestože je tedy ve většině členských zemí OECD zavedeno progresivní zdanění, tak jsou rozdíly v daňovém zatížení velké. Výsledná daňová povinnost totiž nezávisí pouze na úrovni daňových sazeb, ale rovněž na možnosti uplatnění daňových slev, daňových odpočtů nebo nastavení jednotlivých daňových pásem. V některých zemích je horní sazba uvalena až pro velmi nadstandardní příjmy např. ve výši 10násobku průměrné mzdy (USA, Chile nebo Mexiko).
- Občané s nadstandardními příjmy musí při vyplňování daňového přiznání za rok 2013 počítat s vysokou daňovou povinností v Nizozemí (horní sazba daně je 52 %), Belgii, Izraeli a Rakousku (50 %), Portugalsku (48 %), Francii, Německu, Velké Británii a Austrálii (45 %).
Daňové sazby za rok 2013
V přiložené tabulce máme uvedeny daňové sazby u daně z příjmu fyzických osob za rok 2013 u vybraných členských zemích OECD. Porovnání daňového zatížení pouze dle daňových sazeb je orientační, neboť celková daňová povinnost každého daňové plátce je individuální a záleží mimo jiné na skladbě příjmů a výdajů nebo rodinné situaci, daňové slevy a odpočty mohou výrazně snížit výslednou daň z příjmu. V některých členských zemích OECD se mimo centrální daň z příjmu, jejíž daňové sazby máme uvedeny v tabulce, platí rovněž místní daň z příjmů (např. Dánsko, Finsko, Švédsko nebo Švýcarsko). Pro lepší názornost máme v přiložené tabulce daňová pásma uvedena v korunách, přepočet je proveden aktuálním směnným kursem. Přepočet umožňuje snadněji orientačně porovnat nastavení jednotlivých daňových pásem.
- Trendem v posledních deseti letech bylo snižování daňových sazeb, během let 2002 až 2012 klesla horní sazba daně z příjmu fyzických osob ve 23 členských zemích OECD a v 8 stoupla.
- Z členských zemí OECD odvádí naprostá většina občanů nejméně na dani z příjmu v Chile, Mexiku a Koreji. V těchto zemích je sice zavedeno progresivní zdanění, kdy horní sazba činí 30 % v Mexiku, 38 % v Koreji a 40 % v Chile. Horní sazbě daně z příjmu však podléhají až velmi vysoké příjmy.
Nízké příjmy = daň se neplatí
Občané s nízkými příjmy neplatí ve vyspělých zemích světa na dani z příjmu fyzických osob nic. Legislativou je neplacení daně z příjmu ošetřeno třemi různými způsoby: nulovou sazbou daně z příjmu fyzických osob, existencí nezdanitelné položky nebo slevou na poplatníka. V Česku je zavedena sleva na poplatníka ve výši 24 840 Kč za rok.
Praktický příklad
Bezdětný a svobodný živnostník pan Černý dosáhne za rok 2013 hrubého zisku (příjem - výdaj) ve výši 165 600 Kč. Kolik zaplatí pan Černý na dani z příjmu za rok 2013?
Text | Částka |
---|---|
Daňový základ (zisk) |
165 600 Kč |
Daň z příjmu |
24 840 Kč (165 600 Kč x 15 %) |
Sleva na poplatníka |
24 840 Kč |
Daňová povinnost |
0 Kč (24 840 Kč - 24 840 Kč) |
Pan Černý nezaplatí na dani z příjmu fyzických osob za rok 2013 nic, neboť má zisk do 165 600 Kč. Z důvodu uplatnění základní slevy na poplatníka neplatí OSVČ se ziskem (příjem - výdaj) 165 600 Kč na dani z příjmu fyzických osob nic. Při uplatnění nezdanitelných položek (např. odpočty úroků z úvěrů na vlastní bydlení, odpočet vkladů na penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištěn) nebo daňových slev (na manželku s vlastními příjmy do 68 tisíc Kč) nebo daňového zvýhodnění na děti, neplatí OSVČ na dani z příjmu nic ani při vyšším příjmu. Záleží na konkrétním situaci. Daňovou slevu na manželku s vlastními příjmy do 68 tisíc Kč za rok a daňové zvýhodnění na děti nemůže v daňovém přiznání za rok 2013 čerpat OSVČ uplatňující výdaje paušálem.
Jak je to v ostatních zemích?
- Nulová sazba daně je zavedena např. v těchto zemích: ve Francii (do 165 453 Kč), Německu (223 779 Kč), Rakousku (do 302 776 Kč), Austrálii (do 330 787 Kč).
- Sleva na dani je zavedena např. v Česku (24 840 Kč), Kanadě (30 076 Kč), Itálii (50 646 Kč) nebo Nizozemí (55 078 Kč). Daňová sleva snižuje přímo daňovou povinnost.
- Nezdanitelná položka je zavedena např. v těchto zemích: Japonsku (74 757 Kč), Slovensku (102 797 Kč), Belgii (192 400 Kč). Nezdanitelná položka snižuje daňový základ, nesnižuje tedy přímo výslednou daň jako sleva na dani.
Centrální sazby daně z příjmu fyzických osob ve vybraných zemích OECD (pro daňové přiznání za rok 2013, v Kč)
Země | Sazba daně | Horní hranice | Sazba daně | Horní hranice | Sazba daně | Horní hranice | Sazba daně | Horní hranice | Sazba daně | Horní hranice | Sazba daně | Horní hranice | Sazba daně |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Austrálie |
0,00 |
330 787 |
19,00 |
672 480 |
32,50 |
1 454 010 |
37,00 |
3 271 523 |
45,00 |
|
|
|
|
Belgie |
25,00 |
236 440 |
30,00 |
336 356 |
40,00 |
560 686 |
45,00 |
1 027 511 |
50,00 |
|
|
|
|
Česko |
15,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dánsko |
5,83 |
1 552 764 |
20,83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Estonsko |
21,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finsko |
0,00 |
443 154 |
6,50 |
657 849 |
17,50 |
1 076 230 |
21,50 |
1 935 013 |
29,75 |
2 752 507 |
31,75 |
|
|
Francie |
0,00 |
165 453 |
5,50 |
330 053 |
14,00 |
733 020 |
30,00 |
1 965 208 |
41,00 |
4 161 791 |
45,00 |
|
|
Chile |
4,00 |
532 119 |
8,00 |
886 865 |
13,50 |
1 241 611 |
23,00 |
1 596 358 |
30,40 |
2 128 477 |
35,50 |
2 660 596 |
40,00 |
Irsko |
20,00 |
902 822 |
41,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Island |
22,90 |
504 447 |
25,80 |
1 544 853 |
31,80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Itálie |
23,00 |
412 876 |
27,00 |
770 702 |
38,00 |
1 513 879 |
41,00 |
2 064 380 |
43,00 |
|
|
|
|
Japonsko |
5,00 |
383 944 |
10,00 |
649 752 |
20,00 |
1 368 416 |
23,00 |
1 772 050 |
33,00 |
3 544 099 |
40,00 |
|
|
Kanada |
15,00 |
791 312 |
22,00 |
1 582 643 |
26,00 |
2 453 339 |
29,00 |
|
|
|
|
|
|
Korea |
6,00 |
226 184 |
15,00 |
867 037 |
24,00 |
1 658 680 |
35,00 |
5 654 592 |
38,00 |
|
|
|
|
Maďarsko |
16,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Německo |
0,00 |
223 779 |
14,00 |
- |
- |
6 901 362 |
45,00 |
||||||
Nizozemí |
5,85 |
540 730 |
10,85 |
918 319 |
42,00 |
1 541 156 |
52,00 |
|
|
|
|
|
|
Norsko |
13,75 |
1 674 829 |
22,75 |
2 722 254 |
25,75 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nový Zéland |
10,50 |
234 260 |
17,50 |
803 177 |
30,00 |
1 171 299 |
33,00 |
|
|
|
|
|
|
Polsko |
18,00 |
562 057 |
32,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portugalsko |
14,50 |
192 676 |
28,50 |
550 501 |
37,00 |
1 101 003 |
45,00 |
2 202 006 |
48,00 |
|
|
|
|
Rakousko |
0,00 |
302 776 |
36,50 |
688 127 |
43,21 |
1 651 504 |
50,00 |
|
|
|
|
|
|
Slovensko |
19,00 |
946 918 |
25,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slovinsko |
16,00 |
220 779 |
27,00 |
521 875 |
41,00 |
1 951 720 |
50,00 |
|
|
|
|
|
|
Španělsko |
12,75 |
487 386 |
16,00 |
908 520 |
21,50 |
1 470 032 |
25,50 |
3 303 009 |
27,50 |
4 816 888 |
29,50 |
8 257 522 |
30,50 |
Švédsko |
0,00 |
1 287 142 |
20,00 |
1 842 868 |
25,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Turecko |
15,00 |
97 180 |
20,00 |
236 139 |
27,00 |
853 734 |
35,00 |
|
|
|
|
|
|
USA |
10,00 |
179 656 |
15,00 |
729 694 |
25,00 |
1 768 376 |
28,00 |
3 688 731 |
33,00 |
8 018 586 |
35,00 |
8 051 800 |
39,60 |
Velká Británie |
20,00 |
1 057 142 |
40,00 |
4 953 807 |
45,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Prameny OECD: Tax Database, Statistics, Income Tax Tables, Table 1. Central government personal income tax rates and thresholds