Proces změny dodavatele skutečně není složitý. Na druhou stranu, není možné říci, že za vás vše vyřídí nová energetická společnost. Vaše součinnost bude v některých fázích nutná. Vezměme to ale popořadě.
TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!
Sepsání nové smlouvy
Když si po uvážení vyberete novou energetickou společnost, je prvním krokem ke změně dodavatele sepsání smlouvy o sdružených dodávkách elektřiny nebo plynu. Tu by měl na základě vámi dodaných údajů připravit dodavatel. Ke smlouvě se zpravidla dokládá poslední vyúčtování (faktura). V rámci smlouvy také podepisujete plnou moc, na jejímž základě za vás dodavatel může podat výpověď u stávající společnosti a vyřídit další administrativní záležitosti.
Výpovědní lhůta
To, za jak dlouho budete od nového dodavatele odebírat elektřinu nebo plyn, záleží na délce výpovědní lhůty. V případě smluv na dobu neurčitou trvá výpovědní lhůta většinou tři měsíce. Pokud máte sjednanou smlouvu na dobu určitou, mohou nastat určité komplikace. Tento typ smlouvy je totiž zpravidla nutné vypovědět v určitém termínu, aby nebyla automaticky prodloužena. Bohužel praxe ukazuje, že ne všichni dodavatelé mají dostatečné schopné administrativní zázemí. Jinak řečeno, občas nastane situace, kdy nový dodavatel výpověď nepodá včas a klientovi se tak smlouva automaticky prodlouží na další období (většinou jeden až dva roky).
Levnější energie s Finance.cz
V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.
Nepříjemná situace může nastat i v případě, kdy nový dodavatel podá výpověď smlouvy na dobu určitou předčasně. V takovém případě zpravidla stávající společnost požaduje po zákazníkovi sankce, když bude na výpovědi trvat. Pokud se bude jednat o nesolidní společnosti, zákazník se může dostat do nepříjemné situace – na jedné straně bude mít podepsanou smlouvu u nové společnosti, na druhé straně ho stávající dodavatel nebude chtít „pustit“.
Očekávejte telefonát a uvítací dopis
Během výpovědní lhůty očekávejte telefonát nebo dopis od vaší stávající energetické společnosti. Určitě se vám ozve s nabídkou slevy a nabídne vám možnost vzít změnu zpět. Vše náležitě uvažte. Sleva může být zajímavá, ale také nemusí. Porovnejte si důkladně ceny za MWh, stejně jako měsíční plat a detailně prozkoumejte podmínky nabízené slevy.
Pozor na změnu platebních příkazů
Když se nenecháte zviklat nabídkou vašeho stávajícího dodavatele a změna poběží dál, přijde vám před zahájením dodávky od vaší nové energetické společnosti rozpis záloh (někteří dodavatelé ho posílají jen e-mailem, jiní i poštou). Platebnímu kalendáři věnujte náležitou pozornost. Nezapomeňte si změnit trvalý příkaz v bance či jinak nastavit platby záloh.
Poslední pozdrav od dodavatele
Váš bývalý dodavatel vám jako konečné rozloučení zašle mimořádnou (ukončovací) fakturu, kde vyúčtuje vaši spotřebu k poslednímu dni odběru. Na základě výše nastavení záloh a konkrétní spotřeby můžete mít přeplatek (ten vám dodavatel vrátí na účet nebo zašle složenkou), nebo nedoplatek (ten je třeba uhradit). Není neobvyklé, že konečné vyúčtování dostanete až v době, kdy už nějaký čas odebíráte elektřinu či plyn od nového dodavatele.