Přímé kanály pro komunikaci s bankou využívá stále více klientů. Role internetu bude podle expertů stále vzrůstat.
Hned několik bank chce v letošním roce nabídnout klientům aktivní přístup k jejich účtu prostřednictvím internetu. "Reagujeme na rostoucí poptávku klientů a ta u internetu roste," řekl našemu listu ředitel odboru elektronického bankovnictví Komerční banky Tomáš Vaníček.
Aktivní internetové bankovnictví ve formě, kdy klient z kteréhokoliv místa na světě může prostřednictvím počítače a internetu manipulovat s penězi na svém účtu, nabízí v ČR dosud jen Expandia banka. "Loni počet klientů přesáhl dvacet tisíc a významná část nás začala brát jako hlavní a nikoliv doplňkovou banku," konstatoval generální ředitel Expandia Banky Tomáš Pardubický.
Přímá konkurence začne Expandia bance od konce března. Vít Rosberg z Živnostenské banky našemu listu sdělil, že v této době nabídne banka aktivní obsluhu účtů přes internet široké veřejnosti. Komerční banka se na to podle Vaníčka chystá v druhé polovině roku. Pardubický očekává, že počet internetových připojení v ČR letos dosáhne 350 tisíc, lidí s přístupem k internetu bude několikanásobně více. Odborníci odhadují, že přístup k internetu má u nás v současnosti zhruba 750 tisíc osob. Internet mění i obchodní strategie finančníc
h, telekomunikační a dalších společností."Integrace na úrovni služeb je trend, který se bude stoprocentně rozvíjet i v ČR." řekl Tomáš Pardubický. Příkladem je spolupráce s Radiomobilem, kdy je možné přes mobilní telefon obsluhovat bankovní účty. "Je to ohromná příležitost pro partnerské subjekty vytvářet jakési alianční sítě a boj produktů se bude přesouvat do boje o klienta a jeho obsluhu z pohledu služeb," soudí Pardubický.
Vedle Expandia banky mohou z rozvoje mobilní komunikace těžit i klienti Investiční a Poštovní banky, která tyto služby také nabízí. Internetové bankovnictví IPB je zatím home-bankingem, protože komunikace vyžaduje instalaci programu do příslušného počítače a jiné přístupy nejsou použitelné. Karel Tejkal z IPB uvedl, že zájem o inter
netové služby silně roste, počet klientů již přesáhl 10 tisíc. Komunikaci přes internet nabízejí další banky, například Bank Austria Creditanstalt a pro firemní klientelu Citibank. Radek Flegl z BA Creditanstalt uvedl, že "zahájení aktivních internetových služeb je v rozhodnutí představenstva a zatím je banka nenabízí".Internet je pro banky lákavým distribučním kanálem především kvůli nízkým transakčním nákladům, které jsou ve srovnání s návštěvou klienta na pobočce více než 100krát levnější. Flegl soudí, že v pětiletém horizontu budou kamenné banky pro bonitnější a středně bonitní klientelu ztrácet na významu. Prudký rozvoj internetu v Evropě očekává společnost Price Waterhouse právě po roce 2000. Typickým "internetovým" klientem banky je podle Pardubické
ho středoškolsky až vysokoškolsky vzdělaný člověk ve věku 25 až 40 let. "Je to zhruba 80 procent klientely," řekl. Podle průzkumu agentury GfK z konce loňského roku se však stále 61 procent populace staví k internetovému bankovnictví záporně, především kvůli pochybám o bezpečnosti transakcí. Banky však sázejí na přístup mladších generací, kde především mezi studenty je o přístup do bank přes internet vysoký zájem.Zdroj: HN z 15. 2. 2000