Pojištění zboží nemusí být plus

15.10.2014 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mnozí si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se tak v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového telefonu. Pojištění proti škodě a krádeži je čím dál populárnější. Záruka řeší vady, pojištění zase pamatuje na nechtěné pády, a to se přeci vyplatí. Nebo snad ne? Existují i nevýhody této vychvalované služby.

Prodejci dnes běžně nabízejí prodloužení zákonné záruky jako placenou doplňkovou službu. Čím dál častěji se lze setkat i s pojištěním pro případ poškození, které záruka nekryje, někdy také i pro případ krádeže. Sice se spotřebiteli trochu navýší účet, ale odchází z obchodu spokojený, že ošetřil všechny nepříjemné situace, které by mohly potkat jeho nově pořízenou elektroniku. Nic víc se ovšem o pojištění z kupního dokladu nedozví.

TIP: Sjednejte si cestovní pojištění - srovnání 12 pojišťoven během 2 minut!

„Co prodejce, to jiné podmínky této služby. A právě ty určují míru výhodnosti pojištění. Lidé se je ale většinou dozvídají, až když už je pozdě,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Pojištění sice dopadá na jiné situace než záruka, ale rozhodnutí o postupu je na prodejci. Pojištění škody se tak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí.“

Objeví-li se nějaký problém s výrobkem během dvouleté záruky, vypraví se spotřebitel k prodejci. Nedá-li si však pozor, odnese si místo sepsané reklamace doklad o nahlášení pojistné události. Co to pro překvapeného spotřebitele znamená? „Především se prodejce vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je prodejce při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tj. trojnásobně delší dobu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Většina nabízených pojištění zboží řeší nemožnost opravy poskytnutím výrobku kvalitou a cenou srovnatelného s tím rozbitým, kdežto v rámci záruky má spotřebitel právo na ten samý výrobek, navíc nový, anebo na vrácení plné kupní ceny, pokud se už nedá dodat. Vracení plné kupní ceny nemůže konkurovat částka ponížená o amortizaci či povinnou spoluúčast. A nakonec v případě opakovaného výskytu stejné poruchy nebude moci spotřebitel od smlouvy odstoupit, protože nešlo o reklamaci vady.

Jak můžete vyzrát na upřednostňování pojistných událostí prodejci? Trvejte na sepsání a vyřizování reklamace, zvláště v prvních šesti měsících od koupě, kdy se vadnost u zboží předpokládá. Přesvědčte se, že znáte podmínky zaplaceného pojištění a hlavně stanovené výjimky. Průzkum u šesti prodejců elektra ukázal, že panují nezanedbatelné rozdíly mezi produkty jednotlivých prodejců.

Prodejce Alza.cz a.s. DATART International, a.s. Electro World s.r.o. Mironet.cz a.s. OKAY s.r.o.
Název služby Pojištění zboží Pojištění mobilních výrobků Happy CARE Pojištění produktu Záruka PLUS
Pojišťovna BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a.s Česká pojišťovna a.s. Moderna Försä-kringar UNICA pojišťovna a.s. AGA Interna-tional SA
Na co se pojištění vztahuje náhodné poškození a odcizení náhodné poškození a odcizení (i přepětí, softwaru, příslušenství) a odcizení (i z kufru zamčeného vozu, poškození vandalem) jen náhodné poškození (náraz, pád, působení vlhkosti a vody, úder blesku či přepětí v síti, příslušenství součástí balení) náhodné poškození a odcizení náhodné poškození (i přepětí) a odcizení (jen na 12 měsíců)
Příklady výluk z pojištění krádež věci z vozu bez ohledu na to, zda byl uzamčen či nikoli, příslušenství krádež z kufru zamčeného vozu na nehlídaném parkovišti přes noc krádež, přepadení přepětí, příslušenství krádež, odcizení nenahlášené do 72 hodin na Policii, příslušenství
Nároky oprava, náhrada (totožný či rovnocenný), vrácení peněz oprava, náhrada, vrácení peněz oprava, náhrada (rovnocenná) oprava, náhrada (rovnocenná) oprava, náhrada (rovnocenná)
Spoluúčast 0% 10% 0% 10% 1. rok 15 %, 2. rok 25 %, u odcizení jen 15 %
Amortizace odečtení 2 % i z kupní ceny za každý započatý měsíc od koupě věc 0% 0% zohledňuje 0%
Doba 1 nebo 2 roky až na 3 roky až na 5 let 1, 2 nebo  3 roky 1 nebo 2 roky
Kde se může škoda stát celý svět Evropa vyjma států bývalého SSSR celý svět Evropa a země sousedící se Středo-zemním mořem Česká republika
Nahlášení škody telefonicky, emailem nebo osobně na jakékoliv pobočce Alza.cz, zásadně do 3 dnů osobně na jakékoliv pobočce Datartu, nejpozději do 30 dnů telefonicky/emailem nahlásit na středisko Happy CARE Centrum škod opravu doma či odeslat osobně na jakékoliv pobočce Mironetu, nejpozději do 3 dnů telefonicky na zákaznické lince Mondial Assistance, nejpozději do 7 dnů

Zdroj: Tisková zpráva dTest

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ