Jakmile se stabilizuje růst nezaměstnanosti a oživí se domácí poptávka, obchodníci využijí příležitosti a půjdou s cenami nahoru," nastínil další vyhlídky maloobchodu analytik Erste Bank Martin Hlušek. Nyní však není zvyšování cen aktuální, protože nikdo nechce přijít o zákazníky.
Také průzkumy trhu tyto domněnky potvrzují. Například podle prosincového šetření mezi více než 350 obchodníky, který provedl Český statistický úřad, se situace pro prodejce v nejbližším období nezmění. Platí to jak o vyhlídkách v hospodaření, přibírání zaměstnanců tak o tržbách. Jedinou výjimkou jsou velké obchodní společnosti, kde téměř polovina dotázaných firem očekává v nejbližších třech měsících zvýšení tržeb. "Nálada nakupovat se v poslední době
výrazně zlepšila. Například v lednu, kterého se většina obchodníků kvůli chudším výdělkům bojí, jsme překročili v tržbách obchodní plán," potvrdila mluvčí obchodního domu Kotva Pavlína Megová. Napomohly tomu nejen povánoční slevy, velký podíl na rostoucích tržbách mají i nákupy na splátky, dodala.Ceny zboží by se podle odhadu většiny obchodníků neměly v blízké budoucnosti zvyšovat. Tomáš Drtina z poradenské společnosti Incoma stagnaci cen vysvětluje ostrým konkurenčním bojem mezi hypermarkety: "Boj o zákazníka mezi obchodními řetězci bude letos usilovnější než v minulosti a odrazí se i v cenové politice," řekl. Velké řetězce pravidelně srovnávají ceny s konkurencí. "Obrat směrem k významnějšímu zvyšování marží proto v nejbližším období pravděpodobně nelze
očekávat," dodal. Ve vleku velkých obchodů jsou i malí živnostníci. "Češi si zvykli nakupovat v hypermarketech více než Maďaři nebo Poláci. Ostatní obchodníci jsou nuceni na to reagovat," zdůvodnil Martin Čihák z Komerční banky."Oblast, kde bych čekal růst marží jsou různé druhy luxusního a značkového zboží. Stabilizace ekonomické situace a vyhlídka vyšších zisků budou zdrojem optimismu pro podnikatele a lidi s vyššími příjmy," nastínil Hlušek.
Zdroj: HN z 15. 2. 2000