Jakou hlavní změnu přinese Nový rok v životním pojištění?
Především se mění podmínky daňového zvýhodnění životního pojištění – posiluje se aspekt dlouhodobosti a odložení spotřeby. Od roku 2015 bude muset pojistná smlouva splňovat novou podmínku pro uplatnění daňového zvýhodnění, a to, že vložené finanční prostředky již nebude možné průběžně vybírat formou mimořádného výběru. Stručně řečeno – klienti si i nadále budou moci odečítat až 12 000 Kč zaplaceného pojistného od svého daňového základu, ale budou-li chtít nadále využívat daňovou výhodu, nebudou peníze vybírat. Je to logické – smysl zákona spočívá v tom dát daňové výhody těm, kteří využívají životní pojištění k ukládání prostředků na důchodový věk.
Proč tato změna přichází?
V době, kdy byly podmínky zákona původně nastaveny, pojišťovny nenabízely flexibilní produkty, z nichž šlo v průběhu smlouvy vybírat peníze. V posledních 5 letech se takových smluv ale uzavírá drtivá většina a zákon musel být tedy v tomto směru upraven a zpřísněn. Chtěl bych zdůraznit, že princip navržené změny je v souladu s názorem pojistného trhu, tedy České asociace pojišťoven.
Co mají lidé s již uzavřenou pojistkou nyní dělat, co mají očekávat?
Pojišťovna bude všechny klienty kontaktovat s návrhem na takovou změnu smlouvy, která jim umožní i nadále využívat daňové výhody. Klientům bude umožněno se svobodně rozhodnout, jestli v tomto režimu (daňově zvýhodněném) budou pokračovat nebo jestli zvolí model s možností mimořádných výběrů za cenu ztráty budoucích daňových výhod. Stejně tak se spojí se zaměstnavateli, kteří touto formou přispívají svým zaměstnancům.
Situace mohou zneužít nepoctiví finanční poradci, kteří budou nabádat klienty ke změnám, na kterých by prodělali. Co byste lidem doporučil?
Zdůrazněme, že tato úprava zákona není absolutně žádným důvodem k nějakým dramatickým a nevýhodným změnám a k rušení smluv. To je bezpochyby to nejhorší a nejméně vhodné řešení.
Potíže s nezodpovědnými poradci, kteří nutí lidi příliš často měnit smlouvy, jsou známé. Co proti nim pojišťovny dělají?
Pojišťovny se samozřejmě vždy snaží primárně klientům vysvětlit a vysvětlovat, že předčasné zrušení smlouvy je pro ně vždy nevýhodné a mohou zbytečně přijít o desetitisíce korun. Jedinou cestou také je spolupracovat pouze se seriózními poradci a sítěmi. A zjistí-li se, že někdo nabízí klientům v zájmu své provize nevýhodná řešení, musí pojišťovna okamžitě zakročit. Pojišťovny si uvědomují, že takoví lidé ohrožují jejich dobré jméno a pověst.