Od 1. dubna příštího roku téměř úplně zmizí z reklam cigarety. Propagace kouření je nyní zakázána pouze v televizi. Pití alkoholu nebudou moci reklamní agentury spojovat s úspěchem a sexuální přitažlivostí. S těmito zákazy počítá nová úprava zákona o regulaci reklamy, kter
ou připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle včerejšího vydání MfD se vláda bude novým zákonem zabývat už v březnu, v červnu ho dostanou poslanci a v platnost by mohl vstoupit již příští rok. Návrh předpokládá také výrazná omezení reklamy na léky a reklamy zaměřené na děti. Reklamy by v dětech neměly vzbuzovat pocit méněcennosti, pokud zrovna nevlastní propagovanou hračku. Agentury také podle ministerského návrhu nesmí využívat dětskou důvěřivost a nezralost.Děti jsou pro reklamu nejsnazší cíl
Ne
ní pochyb, že reklama dokáže ovlivnit myšlení i přání spotřebitelů. Zvláštní kapitolou jsou přitom právě děti a mladí lidé. Většina výzkumů totiž dokazuje, že děti věnují reklamám velkou pozornost, i když její sdělení plně nechápou. Děti do šesti let si podle psychologů vůbec neuvědomují, že jsou naváděny k určitému druhu chování, a až v devíti letech jsou schopny rozlišit reklamu od jiného druhu sdělení. Děti předškolního věku jsou víceméně přesvědčeny o tom, že vše, co se v reklamě dovídají, je pravda. Teprve kolem dvanáctého roku přestávají prosit rodiče, aby jim koupili produkt z reklamy.Podle studie, kterou loni zveřejnil německý časopis Focus, mají děti zásadní vliv na obsah nákupních košíků svých rodičů. Podle psychologů může reklama u dětí napomoci potlačování samostatného myšlení a zkratkovitým reakcím. Právě tomu se snaží novela zabránit. Reklamní společnosti se ale brání tím, že pokud je rodina silná, neměly by děti snadno podléhat vnějším svodům. K omezení reklamy působící na děti přistoupily již některé země Evropy. Například v Řecku je zakázáno propagovat hračky, Švédsko hodlá zcela zakázat reklamu cílenou na děti mladší 12 let.
Ohlídáme se samy, tvrdí reklamní agentury
Mantinely reklamy doposud upravují pět let staré zákony. Nad dodržováním etického chování v reklamní branži samé však dbá také Rada pro reklamu. I její kodex pak převyšují Etická pravidla pro reklamu určenou dětem, která loni přijala Evropská asociace reklamních agentur. Tyto normy musí respektovat i agentury působící v Česku.
Šéf české Asociace reklamních agentur Jiří Mikeš je přesvědčen, že agentury se mohou ohlídat samy. Samoregulace podle něj pomůže předejít přísným trestům, pro které "připravila půdu legislativa EU ve svých členských zemích". "V našem etickém kodexu je již otázka reklamy zaměřené na děti ošetřena," tvrdí Mikeš.Podle jeho názoru je nezbytné srovnat krok s Evropou, ale není důvod "jít až na nejzazší mez". Také Ladislav Kopecký, ředitel agentury Createam, je srozuměn s tím, že "inzerce na produkty, které například nejsou vhodné pro zdraví dětí, musí být potlačena anebo pro ni musí být vymezeny okrajové časy". "Výrobci, kteří podle zpřísněné legislativy utrpí ztráty, své investice přemístí do jiných oborů," domnívá se Kopecký. Cigarety a alkohol jsou tak například propagovány skrze "nezávadné" produkty parfémy, obuv nebo módní doplňky.
Zdroj: LN z 17. 2. 2000