Až dosud poněkud přehlížený až odstrkovaný drobný klient si dnes při návštěvě mnohých bank musí připadat jako v ráji. Peněžní ústavy se najednou předhánějí, který z nich je schopen nabídnout výhodnější služby, poplatky či hranice minimálních vkladů se snižují. Vznikají nové produkty drobného bankovnictví. Jsou tu různé spořicí účty, rozvíjí se elektronické bankovnictví, banky poskytují spotřebitelské úvěry. Důvod je prostý: podniky se ukázaly jako nespole
hliví klienti. Navíc na český trh vstoupily velké zahraniční banky General Electric do Agrobanky a belgická KBC Bank do ČSOB. Chystaný vstup rakouské Erste Bank do České spořitelny boj o drobné klienty ještě zostří. "Boj o drobné klienty již začal. V každém případě se konkurence ještě zvýší, až dojde k doprivatizaci bank," potvrzuje analytik České spořitelny Marek Ratkovský.Určitých změn si mohli drobní klienti bank již všimnout. Prakticky všechny významné peněžní ústavy již v loňském roce začaly poskytovat občanům spotřebitelské úvěry. Získat souhlas banky je však zatím ještě obtížné. "Právě v této oblasti se služby budou vlivem konkurence zlepšovat," upozorňuje Ratkovský. Dalšími změnami k lepšímu bude nabídka ucelených balíčků služeb a výhody pro klient
y dceřiných společností bank. "Pro zjednodušení a především zrychlení poskytování půjček je důležité, aby vznikla centrální evidence dlužníků bank. Pokud se banky v této oblasti dohodnou na spolupráci, nebude problém získat úvěr ještě téhož dne, prakticky okamžitě po podání žádosti. Odpadne také složité shánění různých potvrzení," vysvětluje mluvčí Investiční a Poštovní banky Karel Tejkal. Kdy by se nabídka bank mohla ještě více zlepšit, však neví.Cesta od podniků k drobnému klientovi
IPB podle jeho slov
připravuje základní nabídku pro drobné klienty již od roku 1997 a v loňském roce ji dokončila. "Základní produktové portfolio je ucelené a v současnosti dochází k jeho zdokonalování," říká. Na letošní rok plánuje zavedení věrnostního systému v rámci skupiny IPB, a bude tedy zvýhodňovat klienty stavebního spoření, pojištění či důchodového pojištění.Obrovský skok k drobnému bankovnictví udělala v letošním roce ČSOB banka, která se v minulosti zaměřovala výhradně na podniky. "Nabízíme bezplatné vedení konta Komakt, které zahrnuje všechny klasické služby od vedení účtu přes pravidelné platební příkazy až po platební karty," říká mluvčí ČSOB Jan Stolár. Letos chce banka nabídnout novinku na tuzemském bankovním trhu kreditní kartu a kontokorentní účet. "Naši or
ientaci na drobného klienta potvrzuje skutečnost, že budeme otevírat řadu nových poboček, připravujeme bezobslužné zóny, které budou moci klienti využívat 24 hodin denně, zavádíme telefonní bankovnictví a plánujeme zavedení internetbankingu," dodává Stolár.Nová nabídka bankovních domů
Nejakčnější nabídku spotřebitelských půjček v současné době nabízí svým klientům GE Capital Bank. "Pokud jde o současného klienta banky, který má založený účet s tříměsíční historií a pravidelnými měsíčními obraty, je s ním do jedné hodiny uzavřena smlouva o úvěru a do 24 hodin jsou prostředky převedeny na jeho účet," říká ředitel prodeje GE Capital Bank Tomáš Salomon. Banka nepožaduje ručení, pouze potvrzení o výši příjmu a vyúčtování SIPO či výpis z běžného účtu.
Své služby vylepšuje také Česká spořitelna banka, která se na drobnou klientelu zaměřovala od samého počátku. "V loňském roce jsme kupříkladu prodloužili dobu splatnosti hypotečních úvěrů na 25 let, zavedli jsme dětskou vkladní knížku," říká mluvčí České spořitelny Martin Maňák. Nabídka vhodných investic volných prostředků na účtech je novinkou, která umožní větší zhodnocení peněz. Klient si zadá určitý limit, a všechny peníze, které jsou navíc, může banka uložit kupříkladu do fondů nebo na termínované vklady. Systém hospodaření s volnými prostředky má kupříkladu Expandia, kde mohou klienti ukládat peníze i na jednodenní termínované vklady.
Zdroj: LN z 21. 2. 2000