Silné postavení na trhu, na české poměry vzácná konkurenceschopnost, tahoun exportu, privatizační úspěch. To jsou jen některé z pochvalných komentářů, kterými tuzemští odborníci popisují mladoboleslavskou automobilku. Experti čím dál častěji dávají právě Škodovku za příklad povedené privatizace. "Novému vlastníku se podařilo od roku 1994 více než ztrojnásobit tržby a Škoda je v tomto ohledu nejlepší mezi českými podniky," připomíná analytik Sati Pavel Br
ejcha. Volkswagen přinesl nejen finance, ale i knowhow a vyšší produktivitu. "Přivedl Škodu k podmínkám typickým pro západní styl, ale zároveň citlivě navázal na tradici," soudí Monika Matevová z firmy Cyrrus. Škodovka dnes doslova táhne velké množství menších firem, které jsou na ní životně závislé, což je výhodné, ale i riskantní. Asi nejvíce analytici oceňují exportní úspěchy české automobilky.Loni vyvezla 80 % své produkce. Z toho tři čtvrtiny směřuje na západoevropské trhy. "Na těchto trzích se prosadila hlavně díky příznivému poměru výkon/cena," vysvětluje Vladislav Hrách z firmy Stratego Invest. "Vyšší růstový potenciál představují spíše východní trhy. Tam ale Škodovka naráží na řadu překážek, jako jsou celní bariéry či ekonomická recese," říká Patri
k Müller z BBG Finance. Škoda Auto je sice tahounem českého exportu, ale doma začíná trochu ztrácet. "Její podíl se snížil na 47 % a s ukončením výroby felicie předpokládám další pokles," upozorňuje Hrách. Hospodaření Škodovky odborníci vesměs chválí. Podniku dynamicky rostou tržby i čistý zisk. "Loňský obrat by se měl zvýšit na 112 miliard, což je nárůst o 6 %. V roce 1998 firmě narostl čistý zisk o 98 procent a tržby o 17," vyjmenovává Libor Vinklát z Conseq Finance.Škoda se nyní chystá na velkou investic
i do výstavby nové továrny na motory a převodovky. "Vynikající finanční síla dovoluje společnosti minimalizovat bankovní úvěry," uvádí Nebijou Temesgen z IPB. Za schopnost splácet své závazky Škoda získala od hodnotitelů nejvíce bodů. "Díky příslušnosti ke světovému koncernu má přístup k levnějším finančním zdrojům, což je vzhledem k nutnosti vysokých investic důležité," dodává Vladislav Hrách z firmy Stratego Invest. Z drobných slabin automobilky Müller uvádí: "Měla by doladit některé problémy v oblasti zásobování servisů náhradními díly."Největší hrozbu ale pro Škodovku znamenají mzdy. Nízké mzdové náklady umožňovaly dosud podniku prodávat auta na Západě za nízké ceny. Experti připomínají letošní komplikace při sjednávání kolektivní smlouvy. "Rostoucí požadavky odborů a postupné vyčerpávání výhod z nižších mzdových nákladů jsou nejslabším místem růstových perspektiv podniku," soudí Temesgen. Hrách dodává, že Škoda obstojí v konkurenci světových automobilek jen tehdy, pokud se jí podaří udržet náklady včet
ně mzdových na nízké úrovni.Zdroj: LN z 21. 2. 2000