Rekordně vysoké ceny ropy, které na světových trzích prorazily devítiletá maxima a za poslední rok se téměř ztrojnásobily, ovlivní v tuzemsku hospodaření stovek firem a zaznamenají je i peněženky spotřebitelů. "U benzinových pump poznají lidé zdražení nejdříve, rychle se však př
elévá i do cen dopravy a s dalším několikaměsíčním zpožděním se odrazí také v ostatních výrobcích a cenách," říká ekonom ČSOB Zdeněk Šafka. Zdražování výrobků v souvislosti s růstem cen ropy by se podle analytiků mohlo letos promítnout do inflace až jedním procentem.MNOHÉ PODNIKY SE BOJÍ KONKURENCE
Pro řadu firem však znamená vysoký nárůst cen ropy a pohonných hmot existenční potíže, protože si kvůli konkurenci nemohou dovolit své výrobky či služby zdražit. "Zatím jsme ke zdražení nesáhli, ale uvažujeme o tom. Za loňský rok jsme kvůli vysokým cenám pohonných hmot přišli o dva miliony korun," říká Marie Strofová z ČSAD Praha Vršovice, které provozuje linkovou osobní dopravu a částečně i zájezdy. Zdražení by se podle ní mohlo projevit od května spolu se z
měnou jízdních řádů.Se zvýšením ceny zatím vůbec nepočítají České aerolinie, ačkoliv zdražení paliva jim loni zvýšilo náklady téměř o čtvrt miliardy korun. "Letenky kvůli silné konkurenci zdražovat nebudeme," potvrdil mluvčí ČSA Jan Barták. Konkurence zabránila již loni zvýšit ceny v souvislosti s růstem cen nákladů na ropu také výrobci plastů Chemopetrol. "Promítlo se nám to do ztráty, ale nyní se už situace zlepšuje. Ceny plastů jdou nahoru, takže roste i naše marže," říká Miroslav Novák, mluvčí firmy, j
ež loni skončila s miliardovou ztrátou.AUTODOPRAVCI ZOUFAJÍ
Plnou vahou doléhají drahé pohonné hmoty na menší podnikatele v dopravě. "Pytlíkujeme to, jak se dá. Za poslední více než rok jsme zdražili o korunu na kilometr a víc už nemůžeme, protože konkurence by nás zničila. Nafta nám přitom podražila o osm korun na litr," říká autodopravce Richard Macháč. Pouze minimálních korekcí v ceníku se odvážila také firma Č-Sped. "V průměru jsme zvedli ceny o 1,15 procenta, kvůli konkurenci více nemůžeme. Snažím
e se ztrátu vyvážit jinou činností, třeba sháněním reklam na auta," vysvětluje Jaroslav Topinka, zástupce společnosti.Kromě nafty a benzinu ovšem podnikatelům v dopravě podražily i silniční daně, dálniční známka, spotřební daň z pohonných hmot či pneumatiky, které se vyrábějí z ropných produktů. "Nejvíc mě štve, jak nás vláda ještě potápí nejrůznějším zvyšováním poplatků, ať jsou to daně, známky, nebo povinné ručení. Snažím se dopravu dotovat ještě dalšími službami," stěžuje si Miroslav Vopálenský z Autodo
pravy ADV.ZDRAŽOVAT ASI BUDE ŽELEZNICE A PLYN
Vysoké ceny nafty, které se za poslední rok zvýšily zhruba o šest korun na litr, zhoršují hospodaření státních Českých drah. Dvě třetiny jejich lokomotiv mají totiž dieselové motory. "Každá koruna, o kterou se zdraží nafta, pro nás znamená zvýšení nákladů o sto milionů korun," sdělilo tiskové oddělení drah, jejichž ztráta se loni prohloubila téměř o půl miliardy korun na 3,9 miliardy. Ceny osobní dopravy by například letos měly vzrůst o deset procent, nákla
dní podražila již loni o 11 procent a dalších 6 procent dráhy plánují letos.S požadavkem na zvýšení cen právě kvůli ropě přišel také státní dovozce plynu Transgas. Nákupní ceny plynu se totiž přímo vážou na ceny ropy a ropných produktů. "Pokud nám ministerstvo financí nezvýší prodejní ceny plynu, bude to pro nás letos znamenat ztrátu tří až šesti miliard korun," řekl obchodní ředitel podniku Radek Lucký. Prodejní cena Transgasu by se podle něj měla zvýšit o 18 procent, aby se podnik dostal i po rozpuštění
loňského zisku alespoň na nulu. Profit přitom vytvářejí především poplatky za tranzit plynu přes naše území. Ministerstvo financí zatím pouze vyloučilo, že by se případné zvýšení cen dotklo domácností.VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ OVLIVŇUJE BENZIN
Domácnosti musí
zatím sáhnout hlouběji do svých peněženek především u čerpacích stanic. Za plnou nádrž naturalu nyní motorista zaplatí minimálně o 250 korun více, než mu stačilo před rokem. Výdaje průměrné domácnosti na pohonné hmoty přitom podle statistického úřadu dosáhly již loni ve třetím čtvrtletí výše 820 korun měsíčně, což je maximum za poslední tři roky. S velkým zlevněním ropy, a tím i pohonných hmot, letos podle analytiků nelze příliš počítat. "Ropa se bude minimálně držet kolem nynější úrovně, významnější pokles ceny nepředpokládáme," říká Axel Neu z Institutu světové ekonomiky v německém Kielu. Prodejci pohonných hmot další růst cen benzinů či nafty nevylučují. "Kromě ropy bude záležet i na konkurenci a situaci na trhu," říká Milan Škorpík z OMV.Zdroj: MF Dnes z 21. 2. 2000