Valná většina studentů hlásících se na vysoké školy pochází z řad "gympláků". Je ovšem paradoxem, že gymnázium, obecně známé jako nejideálnější odrazový můstek pro pomaturitní studium, převážně maturantům někdy až neskutečně ztrpčuje život.
V dnešní době najdete totiž jen zřídkakdy (jestli vůbec) gymnázium, na kterém ještě panuje rozdělení na humanitní a přírodovědnou větev. A důsledek zrušení tohoto systému pociťují na vlastní kůži převážně čtvrťáci. Snad neexistuje den, kdy si někdo z nás, maturantů studujících na všeobecně zaměřených "gymplech", nezanadává na to, že si do hlavy musí tlačit vědomosti, které s největší pravděpodobností nikdy nevyužije.
Nejde nesouhlasit s tím, že gymnázium má dát svým absolventům právě všeobecný přehled. Ale všeho moc škodí a proto přichází na řadu ony dobře známé nezodpovězené otázky: "Copak profesorům nestačí ta kvanta znalostí, co nám doslova nacpali do hlav během těch x let, strávených na gymplu? Proč nás alespoň v maturitním ročníku nenechají na pokoji?" Vždyť všichni studenti čtvrtých ročníků vám potvrdí, že i když při nástupu na střední školu ještě přesně nevěděli, čím chtějí jednou být, rozhodně měli jasno o tom, co dělat nikdy nebudou. A klást si otázku, proč například uchazeč o studium na medicíně musí vědět, že Mikuláš II. byl svržen lidovou revolucí, je myslím naprosto zbytečné. Žádné logické vysvětlení totiž neexistuje. Prostě to tak vždycky bylo a nepružné české školství nebude přece zavádět nějaké novoty, které by nedejbože někomu pomohly.
A na závěr ještě jedna negativní zpráva. Ani my, studenti, s tím téměř nic nezmůžeme. Mladším z nás, kteří na gymnázium teprve nastoupili, je docela ukradené, co s nimi bude za čtyři roky a obrňují se větou: "Vždyť je to ještě tak daleko." A my, kterých se tento problém opravdu týká, už nemáme čas (a sobecky přiznávám, že ani důvod) něco měnit.
Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.